Povinné datové schránky přinesly od konce minulého roku, kdy byla veřejnost obeznámena o jejich zakládání, vlnu rušení živností. A druhou stranu jsou však i podnikatelé, kteří jsou za ně nakonec rádi.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) provedla mezi podnikateli anketu, prostřednictvím které získala informace o názorech na povinné datové schránky. Z ankety obecně vyplynulo, že většina živnostníků povinné datovky uvítala, některým ale naopak zkomplikovaly podnikání.
Povinné zavedení datových schránek uvítalo 65 % živnostníků. Ti považují datové schránky za užitečné a přínosné. Tři z deseti živnostníků ale naopak uvedli, že datové schránky jejich podnikání zkomplikovaly.
Podnikatelé si však nemyslí, že by povinné zavádění datových schránek pro OSVČ bylo správné a logické,
komentuje výsledky ankety předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš. Za správné je považuje jen 17 % dotázaných, dalších 26 % dotázaných odpovědělo „spíše ano“. ‘Určitě ne‘ ale kategoricky prohlásilo 27 procent respondentů, 17 procent odpovědělo ‚spíše ne‘.
Konečně na úrovni evropských zemí
Datové schránky umožňují snadnější přístup k úřadům. Posunuly nás tak na úroveň ostatních evropských zemí. Cizinci žijící v ČR se nám občas smáli, že oni si díky elektronickému přístupu mohou z ČR vyřídit řidičák v Británii, ale my kvůli němu musíme na úřad,
uvedl Michael Dobrovolný, místopředseda Legislativní rady AMSP ČR. Připouští však, že se díky osobnímu kontaktu na úřadech dají věci řešit někdy mnohem rychleji. Občas je pořád ještě výhodnější udělat si čas na osobní návštěvu úřadu. Ve finále to totiž může čas ušetřit. Třeba na živnostenských úřadech se při osobním jednání daří některé věci vyřídit někdy i do druhého dne, přes datovku to může být klidně měsíc,
uzavírá Dobrovolný.