Pozor na přešlapy u Black Friday. Víme, které věci zákazníky stoprocentně vytočí

20. 11. 2024

Sdílet

20. 11. 24 / 1x / e-shop, naštvání, stres, nervy Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Slevová akce Black Friday u celé řady prodejců už probíhá. Znamená pro ně vrchol roku. Je pro ně ale také něčím, na co musejí být pečlivě připraveni. 

Podle Jana Nedělníka, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, je pro obchodníky důležité promyslet svoji strategii v dostatečném předstihu a vyvarovat se základních chyb. Připomíná, že se o Češích říká, že jsou slevovým národem. „Pokud však při nákupu zjistí, že se obří promovaná sleva vztahuje pouze na velmi limitované množství produktů, nebo dokonce jen na jediný, nepovažují to za férové jednání,“ podotýká. 

V některých případech je navíc sleva prodejcem vypočítána v rozporu s platnými předpisy. Podle směrnice Omnibus musí být uváděná sleva kalkulována z nejnižší ceny zboží za posledních 30 dní. Václav Stříteský, proděkan Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické k tomu v našem rozhovoru dodal, že účel zákona byl jasný – zvýšit transparentnost slevových akcí. Například řetězce však využily jakousi mezeru v zákoně, kdy naplnil jeho dikci pouze tím, že uvedl povinnou nejnižší cenu v posledních 30 dnech, ale výpočet byl realizován na jiném základě, vznikl tím ještě větší zmatek a chaos v zobrazování cen, čemuž měla zákonná úprava zabránit.

„Zde ale došlo k velkému posunu, kdy Soudní dvůr jasně rozhodl na konci září tohoto roku, že obchodníci jsou povinni opravdu počítat procentní slevu z té nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Pokud uvádí jinou slevu, uvádí zákazníka v omyl,“ upřesnil. ¨

Řetězce falšují slevy záměrně. Měly by dostávat vyšší sankce, říká Stříteský z VŠE Přečtěte si také:

Řetězce falšují slevy záměrně. Měly by dostávat vyšší sankce, říká Stříteský z VŠE

Důležitá je i zákaznická podpora

Zákazníky může nejen při Black Friday popudit špatně fungující zákaznická podpora. Obzvlášť v době nárůstu požadavků od zákazníků je důležité vše kvalitně a rychle odbavit. Podle Nedělníka by prvním krokem měla být snaha předcházet vzniku dotazů, což může zahrnovat jasnou a srozumitelnou komunikaci nabízených produktů i procesu nákupu, doručení nebo případné reklamace. „Samozřejmostí by měla být příprava seznamu nejčastějších otázek a odpovědí,“ doporučuje dále s tím, že dobrým řešením bývá také ve špičkách zákaznickou podporu outsourcovat.

Nakoupíte letos v rámci akce Black Friday?

Prodejci v průběhu slevových akcí řeší nejčastěji problémy s přetížením webových stránek, dostupností zboží, chybnými objednávkami, nebo například špatně fungujícími platebními metodami, případně problematickými reklamacemi. Pokud se komplikace objeví, je důležité přistoupit k jejich řešení proaktivně. Prodejci by měli myslet na to, že dobře zvládnutá a komunikovaná krizová situace může ve výsledku posílit důvěru zákazníka.

E-shopy čeká vrchol sezóny. Co si musí pohlídat u online reklamy? Přečtěte si také:

E-shopy čeká vrchol sezóny. Co si musí pohlídat u online reklamy?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).