Přeprodej vstupenek není z právního hlediska v České republice problém. Ten však nastává v momentě, kdy je jedna a ta samá vstupenka přeprodána několika zákazníkům. Následuje poté proces: kdo dřív přijde, ten dřív mele. Jak se bránit?
Jinými slovy, pokud existuje pět zákazníků, kteří mají ten stejný lístek, pak požadované místo získá pouze jeden – ten první, jenž lístek uplatní. Zbytek se přes vstup zkrátka nedostane, neboť byl jejich lístek již uplatněn,
vysvětluje praxi společnosti, na kterou by si měli dát spotřebitelé pozor, Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Právě spotřebitelský server dTest upozorňuje zákazníky na společnost Viagogo, která se uchyluje k této nekalé praktice. Pokud společnost nabízí takto vstupenky opakovaně, či dokonce na koncerty, které vůbec neexistují, může se jednat o podvod,
dodává Hekšová.
Vzhledem k výši částky a (pravděpodobnému) množství prodaných vstupenek by se mohlo jednat i o trestný čin. Lístky na koncert pro skupinu přátel či rodinu často vyjdou na více než 10 000 korun. Společnost rovněž prodává lístky na koncerty, které se uskuteční mimo území České republiky.
Právní úprava není dostatečná
Občanský zákoník totiž stanoví výjimku, kdy spotřebitel od smluv o využití volného času nemůže odstoupit v případě, pokud podnikatel toto plnění poskytuje v určeném termínu. Koncerty i lístky na jiné kulturní akce v drtivé většině toto určení času obsahují. Jediná efektivní obrana, která by v tomto případě přicházela do úvahy, je tzv. „chargeback“. Zjednodušeně řečeno se jedná o bankovní službu, prostřednictvím které banka poškozeného spotřebitele může vyhledat účet, na který byly peníze poslány a převést je zpět na účet spotřebitele,
říká Eduarda Hekšová.
Je však na úvaze banky, zda finanční službu poskytne, resp. zda vyhodnotí, že transakce nebyla v pořádku. V případě, kdy si spotřebitel koupí lístek a dá dobrovolný souhlas k převodu peněžních prostředků na účet společnosti, banky žádost o chargeback nejčastěji zamítnou.
Společnost Viagogo často mění své sídlo. Což je další problém, který situaci komplikuje. V současné době sídlí v USA, dříve sídlila ve Švýcarsku. Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční subjekt, nelze kontaktovat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, nýbrž dozorový orgán přímo v zemi sídla provozovatele. V současnosti mají poškození spotřebitelé možnost podat stížnost u Národního amerického úřadu (Federal Trade Commission).