Pracovat na home office půjde nově jen na základě písemné dohody

1. 10. 2022

Sdílet

1.10.22 /3x/ Smlouva, spolupráce, podpis, dohoda Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Home office bude možný jen na základě písemné dohody o práci na dálku. Počítá tím s novela zákoníku práce, kterou poslalo do připomínkového řízení ministerstvo práce a sociálních věcí. 

Home office jen na základě písemné dohody

Novela zákoníku práce, která se aktuálně nachází v připomínkovém řízení, přináší regulaci práce z domova, tzv. home office. Home office bude nově možný jen na základě písemné dohody o práci na dálku. Tuto dohodu bude možné rozvázat buď dohodou, nebo výpovědí s 15denní výpovědní dobou. Ve zcela výjimečných případech se umožní zaměstnavateli písemně nařídit zaměstnanci práci na dálku, a to pouze tehdy, že tak stanoví opatření orgánu veřejné moci podle zákona na nezbytně nutnou dobu a jen v případě, že je místo, kde má být práce na dálku vykonávána, pro takovou práci způsobilé a nařízení práce z jiného místa je v souladu s oprávněnými zájmy zaměstnancem, doplňuje se ve zprávě RIA.

V dohodě bude muset být uvedeno místo výkonu práce na dálku, případně více takovýchto míst (zaměstnanec může například pracovat pravidelně z domova a z chaty). Rovněž je možné, aby zaměstnanec v některé dny pracoval u zaměstnavatele a v jiné dny doma. V dohodě je třeba upravit i způsob, jakým bude probíhat komunikace mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, jakým způsobem bude práce zaměstnanci přidělována (telefonicky, e-mailem, doručením věcí) a jakým způsobem bude práce kontrolována. Způsob přidělování a kontroly práce bude do určité míry záviset na tom, zda pracovní dobu bude rozvrhovat zaměstnanci zaměstnavatel (§ 84 zákoníku práce) nebo zda si pracovní dobu bude zaměstnanec rozvrhovat sám, upřesňuje důvodová zpráva. 

Části zaměstnanců budete muset home office poskytnout 

Dále má platit, že některým zaměstnancům budete muset home office poskytnout, pokud o něj požádají. Zaměstnavatelé budou muset umožnit práci z domova těhotné zaměstnankyni, zaměstnanci pečujícímu o dítě mladší než 15 let nebo o osobu závislou na péči jiné osoby, respektive bude nově zakotvena povinnost, aby zaměstnavatel případně písemně odůvodnil vážné provozní důvody, které mu brání, aby vyhověl žádosti zaměstnance. 

Část zaměstnanců získá nárok na home office. Komu ho budete muset poskytnout? Přečtěte si také:

Část zaměstnanců získá nárok na home office. Komu ho budete muset poskytnout?

Zaměstnancům na home office budete platit náklady

Návrh novely zákoníku práce dále stanovuje, že zaměstnavatel bude povinen v souvislosti s prací na dálku (tzv. home office) hradit náklady, které vzniknou zaměstnanci při výkonu práce s tím, že zákon pro určitý okruh obvyklých nákladů (plyn, elektřina, pevná paliva, dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody z vodovodů a vodáren a odvádění odpadních vod, odvoz odpadních vod a čištění jímek a odvoz komunálního odpadu) stanoví formu úhrady paušální částkou, přičemž jiné, zejména nahodilé, náklady bude za účelem náhrady zaměstnanec zaměstnavateli prokazovat.

Pokud budou platit nová pravidla, budete umožňovat ve firmě home-office?

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).