Úprava whistleblowingu už od srpna: Co všechno musí zaměstnavatelé splnit?

24. 7. 2023

Sdílet

24.7. 23 /2x/ kancelář, šeptanda, pomluvy Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Na začátku srpna nabyde účinnosti zákona o ochraně oznamovatelů, který pro zaměstnavatele přináší hned několik nových povinností. Netýká se však všech firem.

Jaká pravidla musí firmy splnit

Nová pravidla pro whistleblowing budou muset zaměstnavatelé začít dodržovat už od začátku srpna. Konkrétně budou muset firmy a další povinné subjekty zavést vnitřní oznamovací systém (zejm. zavést oznamovací kanály, určit příslušnou osobu, sdělit příslušné osobě, jestli přijala jí navrhované řešení atd.), který bude chránit identitu oznamovatele. Jak upřesňují právní experti, oznámení o případném protiprávním jednání má jít podávat jak písemně včetně využití elektronické komunikace, tak ústně (telefonicky či v jiném formátu hlasové zprávy), a pokud o to oznamovatel požádá, také i osobně při schůzce s příslušnou osobou.

Příslušné osoby, které budou oznámení přijímat a řešit, musí být řádně poučeny o jejich povinnostech a zaměstnavatel pro ně musí vytvořit takové podmínky, aby mohly podaná oznámení posuzovat v zákonných termínech, nestranně a nezávisle, včetně souladu s požadavky GDPR. Ze zákona je příslušná osoba povinna důvodnost oznámení posoudit a oznamovatele o výsledku šetření písemně informovat do třiceti dnů od přijetí oznámení, upřesnil advokát Pavel Koukal z kanceláře Rödl & Partner a dodal: Jen ve skutkově či právně složitějších případech může být tato lhůta prodloužena o dalších třicet dnů, nejvýše však dvakrát po sobě, tedy nejvýše na tři měsíce.

Poslechněte si podcast o whistleblowingu

Zákon se netýká malých firem

Zákon se ovšem netýká všech zaměstnavatelů, ale „jen“ těch, kteří k 1. lednu příslušného roku zaměstnávají alespoň 50 zaměstnanců. Do limitu 50 zaměstnanců se zahrnují nejen zaměstnanci na hlavní pracovní poměr, ale i zaměstnanci pracující na částečný pracovní úvazek nebo na dohody o práci konané mimo pracovní poměr a přidělení zaměstnanci agentury práce. Pravidla se ovšem týkají i některých subjektů bez ohledu na počet zaměstnanců. Jde o provozovatele vybraných obchodních aktivit (banky, pojišťovny atd.) a veřejné zadavatele (s výjimkou obcí s méně než 10000 obyvatel).

Zaměstnavatelé s 50 až 249 zaměstnanci budou moci vnitřní oznamovací systém sdílet s dalšími povinnými subjekty, eventuálně využít placenou službu v oblasti whistleblowingu (nabízet ji budou například právní kanceláře). Tyto podniky navíc mají výjimku a mohou nová pravidla splnit v rámci přechodného období až do 15. prosince 2023.

Ochrana oznamovatelů v otázkách a odpovědích Přečtěte si také:

Ochrana oznamovatelů v otázkách a odpovědích

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).