V předvánočním období se objevuje několik typů kyberpodvodů. Podvodníci využívají tohoto času a na lidi útočí prostřednictvím SMS zpráv a dalších komunikačních platforem.
ČSOB informovala o nové fintě, kterou kybernetičtí podvodníci zkoušejí, aby přesvědčili oběti, aby jim dobrovolně zaslaly peníze. Tito podvodníci prostřednictvím SMS, e-mailu, ale také aplikací typu WhatsApp rozesílají zprávy. V nich se vydávají za rodinné příslušníky nebo kamarády a tvrdí, že mají nové telefonní číslo a nutně potřebují pomoc.
Když si tímto způsobem získají pozornost a důvěru lidí, žádají vzápětí o peníze. Často využívají taktiku naléhavosti. Například, že rychle potřebují finanční prostředky, aby si pořídili nový mobilní telefon nebo vyřešili jinou krizovou situaci.
Podle Petra Vosála, manažera bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB, jsou v hektickém předvánočním období kybernetičtí podvodníci nejaktivnější. Využívají toho, že lidé často nakupují, jsou roztržití a neověřují si informace. Když k tomu přidají emoční manipulativní techniky a tlak na okamžitá rozhodnutí, zvyšuje se šance, že oběť podlehne,
doplňuje s tím, že důležité je nikdy se nenechat vmanipulovat do časové tísně a tlaku a všechny informace si ověřit. Například zavoláním na telefonní číslo rodinného příslušníka, za kterého se útočník vydává.
Dalším podvodem spojeným se zprávami a předvánočním obdobím je kontakt od falešných dopravců, kteří využívají toho, že mnozí očekávají různé objednané zásilky. Podvodníci informují své oběti prostřednictvím podvodných SMS zpráv, telefonátů nebo e-mailů o doručení balíčků. Cílem je tímto způsobem získat přístup do bankovnictví nebo jiné citlivé údaje.
S podobnými podvody se můžeme setkat i na sociálních sítích a online bazarech, kde podvodníci kontaktují prodávajícího s tvrzením, že mají o zboží velký zájem a posílají pro něj kurýra. Zároveň však žádají vyplnění údajů o účtu nebo kartě, případně zasílají odkazy na falešné, přesto věrohodně vypadající internetové bankovnictví,
popisuje Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Managment MONETA Money Bank. Ten zároveň důrazně upozorňuje, že skuteční dopravci nikdy nepožadují informace, jakými jsou přihlašovací údaje k bankovnictví, předání ověřovacích zpráv zaslaných bankou či potvrzování příchozí platby.
Máte zkušenost s podvodným e-shopem?
MONETA Money Bank zaznamenala pokles v klientských ztrátách spojených s bazarovými podvody. Je podle ní zapříčiněn nižší aktivitou podvodníků v rámci tohoto typu podvodu a také vyšší schopností banky efektivně blokovat podvodné chování. V porovnání s loňským rokem jsou klientské ztráty spjaté s tímto typem podvodu zhruba na polovině. Vzhledem ke zvýšené aktivitě při předvánočních nákupech však lze očekávat, že klientské ztráty vzrostou a tento aktuálně pozitivní trend se může otočit,
podotýká závěrem Jiří Poláček.