Zátah na internetové obchody opět odhalil celou řadu pochybení a klamavých praktik. Celková výše pokut přesahuje 3 miliony.
Stále platí, že je třeba být při nákupu na internetu obezřetný. Další vlna kontrol ze strany České obchodní inspekce (ČOI) to jen potvrdila. Ze 177 kontrol zjistila porušení právních předpisů v 80 %. Ve 3. čtvrtletí 2022 přetrvávají nedostatky zejména u poskytování kompletních informací o prodávaných výrobcích. V některých případech se obchodníci uchýlili i k nekalé obchodní praktice,
uvádí k výsledkům kontrol ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Přeprodávali zboží z Číny
Pokuta ve výši 250 000 Kč byla uložena společnosti FINALTY TARGET MEDIA s.r.o., která provozuje webové stránky https://mollio.cz. Jasným a jednoznačným způsobem spotřebiteli nesdělila, že se nejedná o tzv. klasický obchodní model internetového obchodu, ale že jde „pouze“ o zprostředkování prodeje výrobků, kdy prodávajícím je třetí subjekt ze země mimo EU, obvykle z Číny. Tím se dopustila klamavé obchodní praktiky.
Další zjištěné nedostatky u dalších e-shopů
- prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit
- prodávající použil vůči spotřebiteli klamavé konání ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, apod.
- bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem
- prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů
- obchodník nedodržel postup při uplatnění a řešení reklamací