Pokud se v živnosti nedaří nebo nastanou jiné životní situace, které neumožňují živnost dál provozovat, může se podnikatel rozhodnout pro její pozastavení.
O úmyslu pozastavit živnost je třeba informovat zdravotní pojišťovnu, okresní správu sociálního zabezpečení a finanční úřad. To lze udělat snadno prostřednictvím živnostenského úřadu, kam stačí zaslat jediný formulář tzv. změnový list. Živnostenský úřad pak předá informace finančnímu úřadu, okresní správě sociálního zabezpečení i zdravotní pojišťovně.
Máte-li datovou schránku nebo kvalifikovaný elektronický podpis, formulář lze vyplnit a odeslat prostřednictvím aplikace na stránkách rejstříku živnostenského podnikání.
Dejte si pozor na termín obnovení
V oznámení o přerušení živnosti je třeba uvést datum, do kterého je živnost pozastavena. Přerušit živnost totiž nelze na dobu neurčitou. Po tomto termínu je živnost automaticky obnovena a je třeba začít hradit zálohy na sociální a zdravotní pojištění, plus plnit další povinnosti spojené s podnikáním. Je proto dobré si termín ukončení živnosti někam poznamenat.
V případě opačném, kdy chce podnikatel pokračovat v provozování živnosti před uplynutím doby, na kterou bylo provozování živnosti přerušeno, je povinen to předem oznámit živnostenskému úřadu. V provozování živnosti je možné pokračovat nejdříve dnem doručení oznámení o pokračování v provozování živnosti nebo pozdějším dnem uvedeným v oznámení.
Výhodou přerušení živnosti je, že pokud není vykonávána jiná výdělečná činnost, není třeba platit zálohy na sociální pojištění. Zálohy na zdravotní pojištění však musíte stále platit jako osoba bez zdanitelných příjmu, pokud je za vás neplatí stát.