Sociální sítě hrají v podnikání velkou roli. Významně totiž ovlivňují to, co, jak a kde český zákazník nakupuje.
Jak ukázal aktuální průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), sociální sítě sice nefungují jako přímé zdroje pro nákupy, ale svoji roli hrají především jako dodavatelé zákazníků pro e-shopy. A to jak prostřednictvím klasické reklamy, tak i díky influencerům.
V zahraničních oblastech, jako jsou například Asie nebo Afrika, hrají nákupy v tomto prostoru daleko významnější roli. Proto jsme chtěli podrobněji zjistit, jaká je zkušenost českých zákazníků a jak vůbec k sociálním sítím přistupují,
uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Co ukázal průzkum?
Nové nebo použité zboží či službu si prostřednictvím některé ze sociálních sítí pořídilo v uplynulých dvanácti měsících 30 % českých uživatelů internetu. Nejběžnější je takové nakupování mezi mladými ve věku mezi 25 a 34 lety.
Jak také vyplynulo z výzkumu APEK, mladí lidé ve věku 15 až 24 let se pohybují v úplně jiném prostředí než všichni ostatní. V kategoriích 25+ je nejčastěji využívanou platformou Facebook následovaný Instagramem, jehož počet uživatelů ale skokově padá s rostoucím věkem.
Reklama, ale také influenceři fungují
Mladí zatím stejně jako starší generace míří pro své nákupy ze sociálních sítí do tradičních e-shopů. Významnou roli v tomto směru kromě běžné reklamy hrají také influenceři. Jejich příspěvky nejčastěji sledují právě mladí uživatelé internetu.
K nákupu v e-shopu alespoň jednou přivedla taková osobnost 51 % svých sledujících. Ti pak ve velké většině využili ke své objednávce slevový kód, který u příspěvku svého oblíbence dostali. Je tedy zjevné, že marketingový dopad tohoto typu propagace bude hrát v budoucnu stále větší roli,
uzavírá Vetyška.