Česká obchodní inspekce soustavně sleduje dodržování povinností prodávajících. V předvánočním období jim věnuje zvýšenou pozornost.
Ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek v úvodu připomíná, že při nákupu distančními formami prodeje je důležité, aby spotřebitelé věděli, s kým smluvní vztah uzavírají a u koho budou případně uplatňovat svá práva z vadného plnění či práva na vrácení zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů.
Kontroly v tomto období jsou intenzivní
Česká obchodní inspekce se celoročně zaměřuje na kontroly klasických i internetových obchodů v souvislosti s povinnostmi prodávajících při poskytování slev. Nyní jsou jejich kontroly intenzivní.
Jak vysvětluje Jan Štěpánek, zákon o ochraně spotřebitele definuje jasná pravidla pro nabízení zboží ve slevě. Prodávající, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době třiceti dnů před poskytnutím slevy nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji po dobu kratší třiceti dnů. V případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku cenu v době před prvním poskytnutím slevy.
Jiné údaje, nežli je aktuální prodejní cena a nejnižší cena, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době třiceti dnů před poskytnutím slevy, na cenovce uvedeny být nemusí,
dodává.
Nakoupíte letos v rámci akce Black Friday?
Prodávající si kromě slev musejí dát pozor na jejich povinnosti při uzavírání smluv po telefonu. V tomto případě prodávající musí nabídku, učiněnou během hovoru, potvrdit spotřebiteli v textové podobě. „Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, kdy projevil svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině,“ doplňuje dále Štěpánek.