Opatření, která zamezují podomní prodej, tedy „výhodné nabídky“ přímo u vašich dveří, přináší efekt. Nekalé jednání ale nevymizelo zcela.
Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, podomní prodej se stále vyskytuje. Díky kontrolám, medializaci a úpravě legislativy se tento problém podařilo omezit, ne však vymýtit,
uvádí dTest v tiskové zprávě.
Celá řada měst a obcí podomní prodej zakázala. Pokud však dojde k uzavření mnohdy pro spotřebitele nevýhodné smlouvy, není takový zákaz důvodem k tomu, aby byla neplatná nebo neúčinná. Podepsaná smlouva platí. Prodejci tak v případě porušení zákazu sice hrozí sankce, ta je ale v porovnání s uzavřeným obchodem směšná.
Jak postupovat při uzavření smlouvy s podomním prodejcem?
Nejdůležitější je věc neodkládat a problém okamžitě řešit. Spotřebitelé mají mimo jiné možnost odstoupit od smlouvy uzavřené při nevyžádané návštěvě podnikatele do 30 dní od jejího uzavření,
radí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Další možností, jak se bránit, je rozporování, že byla smlouva uzavřena ze svobodné vůle, protože zranitelní spotřebitelé mohou cítit nátlak od prodejce.