Přivydělával si na letních brigádách: Jak to bude se slevou na manželku?

29. 9. 2022

Sdílet

29.9.22 3krát/muž, podnikatel, zamyšlení, dotaz, pochybnost Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Polud jeden z manželů nemá vlastní rozhodné roční příjmy vyšší než 68 tisíc Kč, může si uplatnit daňovou slevu ve výši 24 840 Kč. Zaměstnanci ji uplatňují v ročním zúčtování daně, OSVČ v daňovém přiznání.

Podmínkou slevy na manželku (manžela) je nepřekročení rozhodného příjmu druhého z manželů. V zákoně o dani z příjmů jsou vyjmenovány příjmy, které se pro účely této slevy nehodnotí, všechny ostatní příjmy se do limitu započítávají. Gabriela Ivanco, daňová poradkyně společnosti Mazars, říká, že nejčastěji se uplatňuje sleva na manželku, pokud celý rok pobírá pouze rodičovský příspěvek, protože dávky státní sociální podpory se mezi hodnocené příjmy nezapočítávají. Do rozhodných příjmů se však počítá peněžitá pomoc v mateřství (tzv. mateřská).

Slevy na dani a jejich uplatnění v roce 2021 a 2022 Přečtěte si také:

Slevy na dani a jejich uplatnění v roce 2021 a 2022

Počítají se příjmy z pracovních dohod

Přivydělat si však mohou i příjemci rodičovského příspěvku, a to například na některou z pracovních dohod. Příjem z dohody o provedení práce i dohody o pracovní činnosti se však vždy hodnotí pro případné uplatnění daňové slevy na manželku a není rozhodující, zdali se z hrubé odměny platilo sociální pojištění či nikoliv. Z dohody o provedení práce se neplatí sociální pojištění, když je hrubá odměna 10 000 Kč a méně a z dohody o pracovní činnosti, jestliže je hrubá odměna 3 499 Kč a méně.

Manželky nebo manželé mohou živnostníkům pomáhat s výkonem jejich samostatné výdělečné činnosti jako spolupracující osoby. Když k takové spolupráci dochází v průběhu čerpání rodičovského příspěvku, jedná se o výkon vedlejší samostatné výdělečné činnosti. V takových případech však není nutné hlídat příjmový limit, neboť při využití spolupráce nelze nikdy uplatnit slevu na manželku, uzavírá Gabriela Ivanco.

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).