Prodej zboží přes inzertní weby nebo sociální sítě může přinášet rizika. Stále častěji se objevují situace, kdy prodejci prodávaná věc zůstane, naopak přijde o peníze.
Jak to probíhá?
Běžná praxe: Člověk má věc, kterou již neužije, a rád by ji poslal dál. Využije tedy služeb serverů, jako je například Bazoš, Sbazar, Facebook nebo Vinted, a přes ně se snaží zboží prodat.
Prodejce osloví zájemce, který by rád nabízenou věc zakoupil. Většinou pro kontakt využije WhatsApp, Messenger nebo jinou chatovací aplikaci a zjišťuje, zda je zboží ještě k dispozici a v jakém je stavu. Vytváří dojem, že má o nabízené zboží velký zájem, ale, bohužel, nemá zrovna čas na to, aby si věc převzal osobně. Nabídne tedy prodávajícímu, že si věc vyzvedne prostřednictvím kurýra, kterého objedná, a přes něj provede také platbu.
Již v tento moment je zapotřebí zbystřit
Proto, aby mohl takto postupovat, potřebuje kontaktní údaje prodávajícího, aby vše mohl zařídit. Následně zašle odkaz na věrohodně vypadající stránky. Na stránce je již předvyplněná adresa prodávajícího a zbývá už jen vyplnit údaje o platební kartě. Webové stránky jsou však falešné.
Jak ukazuje praxe, zájemce o zboží většinou velice naléhá, aby byly údaje vyplněny co nejrychleji. Tím se snaží docílit toho, aby prodávající neměl příliš času přemýšlet nad tím, co právě dělá. Nakonec požaduje potvrzení platby přes bankovní aplikaci nebo SMS. Pokud se tak stane, průšvih je na světě.
Bezpečné způsoby přijímání plateb
Doporučuje se provádět platby za inzerované zboží běžným způsobem. Například klasickým převodem z účtu na účet, kdy je potřeba uvést jen číslo účtu. Nic víc. Platbu lze také učinit bezpečně prostřednictvím dobírky.