Prodejce může odmítnout obsloužit zákazníka bez respirátoru. Nejde o diskriminaci

19. 8. 2021

Sdílet

14.1.22 2krát/ Muž, dotaz, nevědomost, otazník Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Stále častěji se objevuje dotaz ohledně údajné diskriminace spotřebitele, který není vpuštěn do provozovny či není obsloužen, když nemá nasazený respirátor. Česká obchodní inspekce vysvětluje, proč se v tomto případě o diskriminaci nejedná. 

Povinnost nosit respirátor (nebo obdobný prostředek) ve vnitřních prostorech aktuálně stanoví mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ČR a prodejce se rozhodně nedopouští diskriminace, pokud nevpustí do provozovny zákazníka bez respirátoru (nebo obdobného prostředku), uvádí inspekce. 

Pokud prodávající z důvodu ochrany před šířením covidu odmítne obsloužit zákazníka, který porušuje opatření tím, že nemá předepsaný ochranný prostředek dýchacích cest, nelze takové jednání považovat za zakázanou diskriminaci ve smyslu § 6 zákona o ochraně spotřebitele, neboť sleduje legitimní cíl – ochranu dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí, přičemž vyžadování právní úpravou předepsaného ochranného prostředku dýchacích cest jako předpokladu k prodeji výrobku či poskytnutí služby je k dosažení tohoto cíle přiměřené; taková podmínka není zjevně svévolná či iracionální a nijak nenarušuje důstojnost zákazníka. 

ČOI upozorňuje, že informace o tom, že takové jednání postihuje, je falešnou zprávou, která je často šířena na sociálních sítích. 

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).