Stále častěji se objevuje dotaz ohledně údajné diskriminace spotřebitele, který není vpuštěn do provozovny či není obsloužen, když nemá nasazený respirátor. Česká obchodní inspekce vysvětluje, proč se v tomto případě o diskriminaci nejedná.
Povinnost nosit respirátor (nebo obdobný prostředek) ve vnitřních prostorech aktuálně stanoví mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ČR a prodejce se rozhodně nedopouští diskriminace, pokud nevpustí do provozovny zákazníka bez respirátoru (nebo obdobného prostředku),
uvádí inspekce.
Pokud prodávající z důvodu ochrany před šířením covidu odmítne obsloužit zákazníka, který porušuje opatření tím, že nemá předepsaný ochranný prostředek dýchacích cest, nelze takové jednání považovat za zakázanou diskriminaci ve smyslu § 6 zákona o ochraně spotřebitele, neboť sleduje legitimní cíl – ochranu dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí, přičemž vyžadování právní úpravou předepsaného ochranného prostředku dýchacích cest jako předpokladu k prodeji výrobku či poskytnutí služby je k dosažení tohoto cíle přiměřené; taková podmínka není zjevně svévolná či iracionální a nijak nenarušuje důstojnost zákazníka.
ČOI upozorňuje, že informace o tom, že takové jednání postihuje, je falešnou zprávou, která je často šířena na sociálních sítích.