Zájem o online nákupy rok do roku roste. Lidé si zvykli pořizovat zboží z pohodlí domova. Stále na ně však čekají nástrahy v podobě podvodných e-shopů, jejichž cílem je pouze připravit zákazníka o peníze.
Že se podvody na internetu stále ve velkém vyskytují, potvrzuje spotřebitelský server dTest, který denně dostává řadu stížností od samotných spotřebitelů. Nejhorší je situace s e-shopy, u nichž není možné dovolat se svých spotřebitelských práv, protože je provozovatel e-shopu k nenalezení,
uvádí dTest.
Spotřebitele většinou zláká cena produktu. Opojen výhodným nákupem však často přehlídne jasné známky toho, že jde právě o podvodný e-shop. Jedna z věcí, kterou by měl spotřebitel při svém nákupu na internetu zjišťovat jako první, je údaj o provozovateli e-shopu.
Spotřebitelský server dTest uvádí internetový obchod, který je v této spojitosti mezi spotřebiteli nejčastěji zmiňován. Jedná se o e-shop Zenmasstt.com. Jde o učebnicový příklad anonymního e-shopu. Na stránkách e-shopu nejsou uvedené informace o prodávajícím, natož jakékoliv kontaktní údaje,
upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
V čem je největší problém?
Problémem je dvojí způsob uzavřít kupní smlouvu. Pokud je zboží objednáno přes webové stránky, které jsou v čínštině včetně cizí měny, nejde o nákup přes e-shop, který je zaměřen na českého spotřebitele. Vztah mezi prodávajícím a kupujícím se tak nemusí řídit českým právem.
Jestliže ale spotřebitel uzavřel kupní smlouvu v češtině přes některou ze sociálních sítí, předpokládá se, že je prodávající zaměřen na českého spotřebitele, a uplatní se tak česká právní úprava.
Spotřebitel se pak může dovolávat práva na odstoupení od smlouvy či reklamaci. „Háček ale je, že není kam odstoupení od smlouvy či reklamaci adresovat. Spotřebitel ze stránek nevyčte, kdo je provozovatelem, ani se nedopátrá obchodních podmínek. Šance na uplatnění práv spotřebitele je tak i v tomto případě minimální,“ dodává Eduarda Hekšová.
Jestliže se navíc jedná o zahraniční subjekt a k tomu se sídlem například v Číně, spotřebitel nemá možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, ani na Evropské spotřebitelské centrum. Nápomocný může být jen dozorový orgán v zemi sídla společnosti,
uzavírá Hekšová.