Rabat je označován také jako dodatečná sleva a jde o srážku z obvyklé prodejní ceny. Obvykle se vyjadřuje v procentech a nárok na něj nebývá automatický. Jedná se totiž o stategický nástroj spojený s podmínkami, které musí zákazník splnit.
Rabat bývá často nesprávně zaměňován s marží vyjadřující výnos z prodeje a počítající se jako podíl mezi ziskem a prodejní cenou. Jak píše Euro.cz, tak cílem využíváni rabatu je: zvýšení počtu zákazníků, zvýšení objemu prodeje, zvýšení zisku.
Rabat je jedním ze způsobů, jak může prodejce motivovat zákazníky, aby se k němu vraceli a ochotněji nakupovali. Zákazníci rabaty pochopitelně rádi využívají, protože mohou díky nim nakupovat výhodněji a ušetřit.
V některých zemích je ovšem využívání rabatu omezeno. Podle některých kritiků činí trh nepřehledným, komplikuje srovnávání cen a může poškodit menší podniky, které si nemohou rabaty dovolit. Hrozí zde dokonce vytlačení menší firmy z trhu větším podnikem.
Rabat v obchodě a praktické příklady:
- Pravidelná obchodní srážka – rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou,
- množstevní – sleva při nákupu velkého množství zboží,
- věrnostní – sleva pro věrné zákazníky, většinou je podmíněna členstvím ve věrnostním klubu, ¨
- reklamní – sleva při zavedení nové prodejny nebo produktu,
- příležitostný – sezónní slevy, výročí prodejny/firmy/značky,
- sleva na kazové a jinak opotřebené produkty – může jít o zboží vybalené, vrácené, s poškozeným obalem či použité z předváděcích akcí. (Euro.cz)