Rabat není marže. Proč ho v byznysu využívat?

25. 8. 2023

Sdílet

24.8.23 /4x/ Cenovka, cena, sleva, překvapení Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Rabat je označován také jako dodatečná sleva a jde o srážku z obvyklé prodejní ceny. Obvykle se vyjadřuje v procentech a nárok na něj nebývá automatický. Jedná se totiž o stategický nástroj spojený s podmínkami, které musí zákazník splnit. 

Rabat bývá často nesprávně zaměňován s marží vyjadřující výnos z prodeje a počítající se jako podíl mezi ziskem a prodejní cenou. Jak píše Euro.cz, tak cílem využíváni rabatu je: zvýšení počtu zákazníků, zvýšení objemu prodeje, zvýšení zisku. 

Rabat je jedním ze způsobů, jak může prodejce motivovat zákazníky, aby se k němu vraceli a ochotněji nakupovali. Zákazníci rabaty pochopitelně rádi využívají, protože mohou díky nim nakupovat výhodněji a ušetřit. 

V některých zemích je ovšem využívání rabatu omezeno. Podle některých kritiků činí trh nepřehledným, komplikuje srovnávání cen a může poškodit menší podniky, které si nemohou rabaty dovolit. Hrozí zde dokonce vytlačení menší firmy z trhu větším podnikem. 

Rabat v obchodě a praktické příklady:

  • Pravidelná obchodní srážka – rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou,
  • množstevní – sleva při nákupu velkého množství zboží, 
  • věrnostní – sleva pro věrné zákazníky, většinou je podmíněna členstvím ve věrnostním klubu, ¨
  • reklamní – sleva při zavedení nové prodejny nebo produktu, 
  • příležitostný – sezónní slevy, výročí prodejny/firmy/značky, 
  • sleva na kazové a jinak opotřebené produkty – může jít o zboží vybalené, vrácené, s poškozeným obalem či použité z předváděcích akcí. (Euro.cz)
Zákazníci udávají obchodníky, kteří čachrují se slevami Přečtěte si také:

Zákazníci udávají obchodníky, kteří čachrují se slevami

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).