Řada e-shopů fixlovala slevy na Black Friday. Budete překvapení, kdo všechno podváděl

29. 11. 2021

Sdílet

24.8.23 /4x/ Cenovka, cena, sleva, překvapení Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Slevová akce Black Friday nabídla v tuzemských e-shopech jak skutečné slevy, tak slevy fiktivní, kdy došlo krátce před spuštěním akce ke zdražení. Vyplynulo to z analýzy služby Hlídač shopů, za kterou stojí firmy Apify, Keboola a Topmonks.

Kdo „čaroval se slevami“

Zatímco dva velké e-shopy (Alza.cz a CZC.cz) vypočítávají slevy z reálných cen před slevovou akcí, řada dalších obchodů se drží “osvědčených” triků. Buď fiktivně napsaly původní vyšší cenu či těsně před Black Friday ceny navýšily, takže skutečná sleva byla výrazně nižší než deklarovaná. Našly se dokonce i případy, kdy se zboží prodávalo v rámci Black Friday za vyšší cenu než před akcí.

Například TSBohemia.cz prodávala sadu nádobí za 3690 Kč, přičemž sleva měla být z 6490 Kč, tedy 43 %. Za přeškrtnutou cenu se však zboží nikdy v obchodu neprodávalo. Skutečná sleva tak byla pouze 2 %. Část letošního roku se navíc nádobí v e-shopu dokonce prodávalo levněji. Na druhou stranu u některých produktů v BF akci TSBohemia.cz jsme zaregistrovali uvádění reálných slev. Bohužel nemůžeme vypočítat průměr reálných slev z důvodu nedostatku dat. Monitoring cen nám totiž z důvodu blokace na straně TSBohemia.cz delší dobu neběžel, píše se v analýze.

Na Mironet.cz se zase například pouzdro na telefon prodávalo o 1. 10. 2021 za 120 Kč, ale v rámci slevové akce byla jako původní cena uváděna 540 Kč. Ke zlevnění došlo, avšak jen o 14 %, nikoliv o uváděných 83 %. Black Friday v podání Notino.cz vypadá férově — kupón na 20% slevu (resp. 30%, 40% podle značky) na vybrané produkty. Méně férové už je zdražení těsně před Black Friday prakticky o hodnotu daného kupónu a pro jistotu ještě zvednutí přeškrtnuté ceny, upozorňuje analýza.

Datart zase zařadil do akce pouzdro na sluchátka, které nejenže nebylo zlevněné, ale dokonce bylo během Black Friday zdraženo o 91 %. Nebo Headset iPega PG-R015, který se postupně před BF zlevňoval každý den až na 412 Kč (pravděpodobně souboj naceňovacích robotů) a na samotné BF zdražen o 45 % na 600 Kč. Tedy místo deklarované slevy 39 % se jedná o reálné zdražení o 45 %, doplňuje se v analýze.

Fiktivní slevy odhalila analýza i u e-shopů Pilulka.cz, Okay.cz či na Benu.cz.

Celou analýzu si můžete přečíst na blogu zakladatele Apify Jakuba Balady.

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).