Letos bude vykácen podle Agrární komory ČR 1 milion ovocných stromů. Může za to dovoz levných polských jablek, jejichž cenám čeští ovocnáři nemohou konkurovat. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) Tomáš Prouza přitom tvrdí, že obchodní řetězce podporují rozvoj podnikání českých pěstitelů jablek.
Řetězce prý podporují rozvoj podnikání, vykupovat ale chtějí za podnáklady
Obchodní řetězce tlačí české ovocnáře do nereálně nízkých výkupních cen, stěžuje si Agrární komora ČR, podle které tak musí čeští ovocnáři kácet široké hektary ovocných stromů, především jabloní: V konkurenci štědře dotovaných levných dovozových jablek z Polska jsou česká jablka těžko prodejná. Nabízené výkupní ceny v supermarketech českým ovocnářům ani nepokryjí náklady, proto se mnozí sadaři rozhodli se svým podnikáním skončit,
upozornila již dříve na svém Facebooku Agrární komora.
SOCR ČR mezitím zveřejnil informaci o tom, že obchodní řetězce se podílejí na rozvoji podnikání českých pěstitelů jablek: Každý z našich členů má svůj příklad úspěšné spolupráce s dodavatelem jablek a dalšího typického českého ovoce, který se odvíjí právě od intenzivního kontaktu s obchodním řetězcem a společné práce na plánování výsadby, zlepšování kvality produkce i atraktivní prezentaci českých jablek. Konkrétní ovocnáři, kteří se svými odběrateli dlouhodobě spolupracují, jsou ekonomicky úspěšní,
uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.
Ovocnářské unii ČR už zřejmě došla trpělivost, s řetězci už nechce vést dialog
Ten si zároveň postestkl, že Ovocnářská unie ČR nereaguje na prosbu o dialog. Údajně prý nechce se svazem, který zastupuje obchodní řetězce, hledat další cesty, jak dostat ještě více českého ovoce na pulty obchodů a zlepšit jeho kvalitu.
Vše je přitom o výkupních cenách. Řetězce totiž odmítají zaplatit češtím ovocnářům i jen pouhé náklady, a proto i předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík musel nyní pokácet 1,5 hektaru svého rodinného sadu.
Jednání obchodních řetězců, které mají v Česku vesměs zahraničního vlastníka, přitom probíhá pořád podle stejného scénáře: Klidně bychom nakoupili vaše česká jablka, ale vaši cenu nemůžeme akceptovat. Polští pěstitelé prodávají za levnější ceny, takže pokud nám necháte jablka za stejnou cenu jako oni, tak se domluvíme,
demonstrovala ukázku jednání Agrární komora ČR v jednom ze svých příspěvků na sociálních sítích.