Řetězec Albert zavádí umělou inteligenci. Co to přinese zákazníkům?

26. 7. 2024

Sdílet

Novinka v podobě využívání umělé inteligence by měla ulehčit práci pokladním a ušetřit čas zákazníkům. Albert chce tímto krokem zpříjemnit nákupní zážitek. Jedná se konkrétně o pokladní systém využívající kamery a snímající nebalené zboží.

Jak píše Vitalia.cz, Albert jako první maloobchodník začal na trhu s testováním počítačového rozpoznávání produktů využívající umělou inteligenci. Obchodník hovoří o dalším kroku, kterým chce zpříjemnit nákupní zážitek a zrychlení odbavení na pokladně.

Konkrétně jde o pokladní systém, který využívá kamery umístěné nad pokladní váhou, ta snímá nebalené pečivo, ovoce a zeleninu a díky využití umělé inteligence okamžitě vyhodnotí, o jakou položku jde. Tuto volbu následně nabídne pokladní na obrazovce k potvrzení správnosti. Kromě zkrácení doby čekání zákazníků u pokladen systém zvyšuje přesnost při identifikaci nebalených produktů, což minimalizuje chyby způsobené lidským faktorem při ručním zadávání, stojí v tiskové zprávě Albertu.

Když jsme se ale ptali, o kolik minut méně na pokladně zákazník stráví, bude-li mít k placení například osm nebalených položek ze sortimentu ovoce, zeleniny a pečivy, Jiří Mareček, mluvčí řetězce, nám odepsal, že úsporu času nejsou schopni odhadnout. Ukáže se až v empirickém testování.

Využíváte při nákupu samoobslužných pokladen?

Nový systém se aktuálně testuje v hypermarketu v Praze na Nových Butovicích a supermarketu na Andělu, ale pouze na běžných pokladnách, nikoli těch samoobslužných, což může některé zákazníky zklamat. Právě zákazník je totiž tím, kdo se na obrazovkách samoobslužných pokladen orientuje zpravidla hůř než pokladní, která/který je s kasou v denním kontaktu. Kvůli hledání správného druhu zboží tak zákazník často přichází o drahocenný čas, který právě na samoobslužné pokladně chce ušetřit.

Zda se novinka osvědčí, zlehčí práci pokladním a zákazníkům ušetří čas, budeme sledovat. Stejně tak to, zda se kamery objeví i v dalších prodejnách společnosti Ahold. (Vitalia.cz)

Už od konce minulého roku fungují podobné technologie v Ternu v Českých Budějovicích. Zákazníkům při samoobslužném nákupu ovoce nebo zeleniny pomáhá umělá inteligence, která rozpoznává druhy produktů. Jak informovala dříve Vitalia.cz, tak tento řetězec využívá umělou inteligenci také na samooblužné prodejně na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě. Ta automaticky rozpozná, zda si například někdo dává zboží jinam než do nákupního košíku.

Ve světě je využití umělé inteligence v maloobchodu také běžné. Jak uvádí server Kupi.cz, ve francouzském řetězci Carrefour uměla inteligence za zákazníky dokáže sestavit nákupní seznamy. Jedná se o systém zvaný Hopla, který není vlastním výtvorem řetězce, ale speciálně upravenou verzí ChatGPT od start-upu OpenAI. Stačí s ním začít komunikovat na webu nebo v aplikaci Carrefouru a on už na základě vašich chuťových preferencí a rozpočtu naplní košík vším potřebným, upřesňují.

Lidl nasazuje samoobslužné kasy, jsou oblíbené i u seniorů Přečtěte si také:

Lidl nasazuje samoobslužné kasy, jsou oblíbené i u seniorů

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).