Maximální hranice pro pokuty za dopravní přestupky od roku 2024 vzroste. Změn dozná i bodový systém. Novinky se dotknou i začínajících řidičů.
Zpřísní se sankce
Prezident Petr Pavel dnes podepsal novelu zákona o silničním provozu, která přináší řadu změn v dopravních zákonech. Novela například umožní na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h. Dále se zavádí specifický přístup k mladým a začínajícím řidičům. Nově vzniknou dva instituty, a to tzv. „řízení s mentorem“ a „řidičský průkaz na zkoušku“.
Díky řízení s mentorem budou moct získat řidičské oprávnění pro skupinu vozidel B 17letí s tím, že až do dovršení věku 18 let budou oprávněni k řízení vozidla pouze v doprovodu mentora, tedy zkušeného bezúhonného řidiče. Mentoři se budou zapisovat do registru řidičů.
Další novinkou má být řidičský průkaz „na zkoušku“. Půjde o preventivní opatření pro začínající řidiče po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Pokud bude začínajícímu řidiči uložen zákaz činnosti nebo obdobné opatření podle trestního řádu, bude absolvování dopravně psychologické přednášky a evaluační jízdy podmínkou pro vrácení řidičského oprávnění, ledaže je řidič povinen absolvovat terapeutický program, jenž dle návrhu nahrazuje dopravně psychologickou přednášku.
Zvýší se pokuty a změní se bodovací systém
Novela také zvyšuje maximální hranice pokut za porušení dopravních předpisů. Nově půjde za přestupky v prvním nejpřísnějším pásmu uložit pokutu od 25 000 Kč do 75 000 Kč.
Jedná se o nejzávažnější přestupky, jako je odmítnutí podrobit se vyšetření, zda byl řidič ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou, řízení vozidla, aniž by byl řidič držitelem řidičského oprávnění, nebo pokud řidič cizinec pozbyl právo řízení motorového vozidla na území České republiky či řízení se zadrženým osvědčením o registraci vozidla. Téměř všechny tyto přestupky jsou už nyní zařazeny do nejpřísněji trestaného pásma.
Nově se bude dávat jen 6, 4, nebo 2 body
U bodového hodnocení se nově počet skupin podle typové závažnosti sníží ze současných 5 do 3 skupin, Nově tak budou tři sazby bodů – 6 bodů, 4 body a 2 body, což odpovídá pojetí bodového systému jako nástroje, kterým se dočasně vyloučí ze silničního provozu řidiči, kteří opakovaně porušují pravidla silničního provozu, a to „2× a dost“ v případě jednání, za která je 6 bodů, a „3× a dost“ v případě jednání, za která jsou 4 body. Z bodového systému se rovněž vypustí některá jednání, která nyní spadají do „zbytkové“ skutkové podstaty.
Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,
říká ministr dopravy Martin Kupka.
Změny začnou platit od roku 2024.