Přetížené kamiony, které mají Česko jako tranzitní zemi, ničí denně české dálnice. Vláda situaci neřeší a den po představení ozdravného balíčku oznámila další ránu do českých peněženek. Dálniční známka od příštího roku masivně zdraží.
Od 1. března 2024 zaplatí čeští řidiči za roční elektronickou dálniční známku 2300 korun, je to o 800 korun více než doposud. Zároveň bude zavedena jednodenní známka, která bude stát 200 korun. Třicetidenní známka naopak zlevní o 10 korun a desetidenní bude levnější o 40 korun.
Od března 2024 změníme ceny dálničních známek. Nově bude možné zaplatit si jednodenní dálniční známku za 200 Kč, desetidenní bude stát 270 Kč, měsíční 430 Kč a roční poplatek bude ve výši 2300 Kč. Veškeré peníze utržené z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic. pic.twitter.com/0PqW2KOrrU
— Martin Kupka (@makupka) 12. května 2023
Jak oznámil ministr dopravy Martin Kupka, vybrané peníze půjdou zpět do výstavby a údržby dálnic. Jejich oprava je přitom častěji nutná kvůli přetíženým kamionům. I když má Česká republika nejhustší železniční síť v celé Evropě, přesto se většina nákladu vozí přes české území po dálnicích. Kamiony přitom vyprodukují 5× více emisí na 1 tunu nákladu než vlak.
Přetížené kamiony? V Česku svátost, na kterou se nesmí sáhnout
Jak píše server Neovlivní.cz, kamiony mají v Česku výsadní postavení. Nikdo je neřeší a na jejich mýtné se také nesáhne. Zvyšovat mýto se nechystáme, neb již dnes je česká mýtná sazba na horní možné hranici,
potvrdil serveru Neovlivní.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Server Neovliní.cz zároveň upozornil na nález NKÚ, že česká vláda s přetíženými kamiony nedělá vůbec nic. Kamiony nikdo ani pravidelně neváží. Počty vážení se totiž v celém Česku počítají ročně na pouhé stovky.