V průběhu minulého roku se Česká obchodní inspekce zaměřila na diskriminační jednání ze strany obchodníků. Prodejci pochybili v osmi případech.
Jednalo o kontroly zaměřené na dodržování § 6 zákona o ochraně spotřebitele, tedy na prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících k diskriminaci spotřebitelů.
Provedeno bylo celkem 136 kontrol. Podezření na porušení, které zakazuje prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb, bylo inspektory kvalifikováno celkem v 8 případech. Ustanovení § 6 zakazuje odlišné zacházení s lidmi ve srovnatelných situacích na základě různé rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, víry, náboženského vyznání a světového názoru atd.
Případy diskriminace
- Osobě se zdravotním postižením, v doprovodu asistenčního psa, nebyl umožněn vstup do provozovny.
- Realitní kancelář neumožnila spotřebitelce prohlídku bytu z důvodu, že její manžel nebyl české národnosti.
- Ke kontrolní konzumaci, která byla realizována v anglickém jazyce, byla přiúčtována částka 134 korun jako servis, ale spotřebitelům hovořícím česky servis účtován nebyl.
- Spotřebitelce s postiženým synem nebyl umožněn vstup do provozovny vzhledem k tomu, že je doprovázel asistenční pes.
- Osobě romského původu byla odmítnuta jízda taxíkem.
- Nevidomému spotřebiteli, v doprovodu asistenčního psa, bylo odmítnuto provedení pedikúry.
- Kontrolovaná osoba na svých webových stránkách uvedla, že „využít službu online nákupů je oprávněna pouze fyzická osoba starší 18 let“, a členem klubu společnosti se rovněž může stát osoba starší 18 let, čímž porušila zákaz diskriminace, stanovení věkového omezení však nesledovalo žádné relevantní objektivní a rozumné důvody.
Z podání spotřebitelů a z výsledků kontrol provedených v roce 2023 vyplývá, že procentuální poměr porušení § 6 zákona o ochraně spotřebitele vykazuje pokles oproti předcházejícímu období. Poměr zjištění činí 5,88 % z celkového počtu 136 provedených kontrol,
uvedla Česká obchodní inspekce.