Evropský parlament schválil směrnici, která upřesňuje povinnosti výrobců opravovat zboží i po uplynutí zákonné záruční lhůty. A to za přiměřenou cenu a v přiměřeném čase.
Takzvané právo spotřebitele na opravu má fungovat jako motivace spotřebitele, aby si zakoupené předměty nechávali opravit, prodloužili tak jejich životnost a podpořili udržitelnější spotřebu. Jak uvádí ČTK, cílem je také snížení nákladů na nové nákupy.
Povinnost spotřebitele informovat
O právu na opravu budou muset výrobci spotřebitele informovat. A opravy budou muset poskytovat. Půjde o spotřebiče jako jsou například pračky, sušičky, myčky, chytré telefony či osobní počítače. Pokud bude zboží opraveno v rámci záruky, ta se poté o další rok prodlouží. Po dobu opravy budou mít spotřebitelé nárok na zapůjčení náhradních zařízení po dobu opravy.
K dispozici by měla být online platforma, kde budou k nalezení informace o závadách, cenách i době oprav. Poté, co bude směrnice finálně schválena, budou mít země EU dva roky na to, aby ji začlenily do svého práva.