Tzv. kybernástrahy jsou stále častější. Útočníci to zkouší všemi možnými způsoby. Mailovou komunikací, prostřednictvím SMS zpráv, je možné setkat se také s falešnými přihlašovacími stránkami.
Jak ukázal tzv. kybertest, který vznikl v rámci edukační Kyberkampaně České bankovní asociace, společnosti ESET a Policie ČR, rozeznat tyto nástrahy je stále velký problém. Nejsnáze rozeznáme „férovou“ aplikaci a podvodné SMSky, naopak nejvíce problémů máme s falešnými přihlašovacími stránkami a podvodnými e-maily.
V rámci testu si může každý ověřit, zda v praktických příkladech rozezná nejčastější triky útočníků, jako jsou podvržené odkazy, webové stránky nebo odkazy.
Útoky jsou dnes předem promyšlené a jejich cílem je v nás s pomocí sociálního inženýrství vyvolat strach o naše peníze uložené na účtu v bance. Zároveň v nás útočníci chtějí vyvolat pocit, že oni jsou ti, kteří nám chtějí pomoci, a právě jim bychom měli sdělit naše citlivé údaje,
uvádí Petr Barák, předseda Komise ČBA pro bankovní a finanční bezpečnost.
Experti apelují na uživatele, aby všem neobvyklým e-mailům, SMS a zprávám v chatovacích aplikacích věnovali dostatečnou pozornost a důkladně si nejprve ověřovali, zda je daný požadavek legitimní. Totéž platí i při vishingu, neboli podvodném telefonátu. Útočníci v rámci podvodných telefonátů totiž začínají využívat tzv. spoofing neboli vydávání se za někoho jiného.