Sezónní ovoce a zelenina na trzích? Prodejci musí povinně uvádět zemi původu

21. 6. 2024

Sdílet

21.6.24  /2x / trh, žena, zelenina, farmářský Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Při prodeji sezónního ovoce a zeleniny jsou prodejci povinni uvádět zemi původu. Tato informace společně s názvem druhu ovoce a zeleniny musí být viditelně umístěna, nejlépe na informační ceduli. 

U vybraných druhů se musejí zveřejnit i třídy jakosti a odrůdy dle zvláštních obchodních norem. Informuje o tom Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v návaznosti na vrcholící prodej sezónních produktů.

Velký průzkum mezi pořadateli farmářských trhů: Co musíte splnit jako prodejce? Přečtěte si také:

Velký průzkum mezi pořadateli farmářských trhů: Co musíte splnit jako prodejce?

Vzhledem k tomu, že v předchozích sezónách inspektoři SZPI zjistili řadu případů, kdy informace o zemi původu při prodeji zcela absentovala, nebo byla uvedena nepravdivě, kontroly uvedené povinnosti intenzívně probíhají i v letošní sezóně. Záměna země původu je považována za klamání spotřebitele, zdůraznil mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

U informační povinnosti to ale podle něj nekončí. Prodejci musejí také zajistit, aby plody byly:

  • celé 
  • zdravé (nejsou povoleny produkty napadené hnilobou nebo postižené zhoršením jakosti do té míry, že jsou nezpůsobilé ke spotřebě) 
  • čisté (v podstatě bez viditelných cizích látek) 
  • zbavené škůdců
  • bez poškození zapříčiněných škůdci a postihujících dužninu 
  • bez nadměrné povrchové vlhkosti 
  • bez cizího pachu a/nebo chuti.

Nutností je také hygiena prodeje, na kterou se kontroloři rovněž intenzivně zaměřují. 

Označují prodejci dostatečně viditelně zemi původu ovoce a zeleniny?

Autor aktuality

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).