Pivo pouze k meníčku. Mohou si restaurace diktovat podmínky?

24. 8. 2023

Sdílet

24.8.23 /3x/ pivo, pípa, výčep, restaurace, hospoda Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

V současné době se hodně mluví o placení v hotovosti a kartami. Přibývá podniků, kde najdou zákazníci ceduli nebo oznámení týkající se nabízených služeb. Mají podnikatelé právo na omezení svých hostů?

Server Podnikatel.cz narazil v jisté restauraci na ceduli s nápisem „Od 10:30 do 14 hodin pivo jen k meníčku“ s tím, že si jej mohou dát jedině vevnitř na baru. Podle České obchodní inspekce je tento krok naprosto v pořádku. Stanovení pravidel, co se týká podávání piva v určitou provozní dobu pouze k „meníčku“, je plně v kompetenci provozovatele restaurace, potvrdila Iva Ruskovská z tiskového oddělení ČOI. 

Podle Luboše Kastnera, restauratéra a člena představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, se jedná nejspíše o úsporu personálu a jeho vytíženost v době oběda, kdy většina hostů přijde na jídlo. Restauraci lidé pijící pivo zabírají v době oběda místo pro lukrativnější tržby z jídla. Co když si někdo dá jen nealkoholické pivo nebo limonádu, to platí též? Každá podobná restrikce a omezení spíše působí komicky, často ji i obsluha více vysvětluje, než kdyby vůbec nebyla. Pak žádný čas neuspoří, dodává s tím, že host je host. Pokud má restaurace problém s prodejem příliš mnoho levného piva štamgastům přes oběd, pak má podnikatel plné právo si rozhodnout o stylu své služby, doplňuje. 

Obecně však restrikce a podmínky působí podle Kastnera negativně a úsměv obsluhy a spokojenost každého hosta bez restrikcí a podmínek by měla být vždy na prvním místě. Spíše ti, kteří vycházejí vstříc jakékoliv objednávce, mají nastaven správný cenový mix a nabídku a k tomu dělají skvěle marketing, ti mají plno, jsou spokojení a žádné velké restrikce u nich nenajdete, shrnuje Luboš Kastner.

Podle Václava Stárka, prezidenta Asociace hotelů a restaurací ČR lze všeobecně říci, že jakákoliv podobná omezení nejsou v souladu se snahou podnikatelů v pohostinství poskytovat kvalitní služby a vyjít vstříc potřebám svých zákazníků. Je podle něj pochopitelné, pokud se restaurace snaží maximalizovat využití svých kapacit v době polední špičky spíše tak, že usazuje hosty, aby se nestalo, že například jeden host sedí sám u stolu pro čtyři osoby. 

Omezení provozu s vyhrazením nutnosti konzumovat pouze například pokrmy spolu s nápoji může velmi pravděpodobně host považovat spíše za aroganci a napříště navštívit jiné zařízení. Vše, co je v aktuální nabídce restaurace, by měl mít zákazník možnost konzumovat bez dalších omezení (s výjimkou komodit – například alkoholu, kde platí zákonná omezení), dodává.

Situací, které by mohly být problematické z hlediska práva, je podle Ivy Ruskovské mnoho. V současné době jsme žádnou nevyhodnotili jako situaci diskriminující spotřebitele, uzavírá.

„Pro imigranty nevaříme,” hlásala restaurace. Pokutu 60 000 kč potvrdil soud Přečtěte si také:

„Pro imigranty nevaříme,” hlásala restaurace. Pokutu 60 000 kč potvrdil soud

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).