Internetové obchody jsou stále pod drobnohledem kontrol. V loňském roce se dokonce 4 z 5 dopustily porušení zákona. Co je při online nákupu teď největším problémem?
Česká obchodní inspekce, která kontroly e-shopů provádí, cílí především na ty, u kterých již bylo zjištěno pochybení v minulosti. Zaměřuje se také na ty, na které přichází podněty ze strany spotřebitelů.
Obchodníci nejvíce nedodržovali povinnost řádně informovat spotřebitele o možnostech reklamace, dále pak někteří uváděli nepravdivé informace o výrobku nebo o sobě, což tedy znamená, že vůči spotřebiteli použili nekalou obchodní praktiku,
uvádí mluví České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Rizikových e-shopů přibývá
Během roku 2022 byl rozšířen seznam rizikových webů. Přibylo dalších 365 internetových obchodů. Tedy téměř na každý den jeden.
Fenoménem posledních měsíců jsou vznikající „nákupní galerie“, kde je vyžadována platba výhradně předem, zboží je odesláno zpravidla ze „třetích zemí“ a není znám faktický prodávající. ČOI registruje stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání zboží vůbec.
Pokud je dostupnost označena např. výrazem „skladem ihned k odeslání“, může to v praxi znamenat, že zboží se nachází v Číně a bude doručeno až za několik týdnů či měsíců. Řešení reklamací a/nebo vracení zboží může být pro spotřebitele obtížné. Česká obchodní inspekce před nákupem na těchto nákupních galeriích varuje.