Česká obchodní inspekce provedla v 3. letošním čtvrtletí celkem 200 kontrol e-shopů, přičemž porušení zákonů zjistila u 175 z nich. Výsledky nicméně neodráží stav e-commerce v ČR, jelikož se ČOI zaměřuje na problematické obchody.
Drtivá většina kontrol dopadla nálezem porušení zákona
Z 200 kontrol, které v třetím kvartále provedla ČOI, jich 175 skončilo zjištění porušení právních předpisů. Jak nicméně upozorňuje samotná inspekce, výsledky nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR. Kontroly se totiž zaměřují na obchody, které vykazují známky potenciálního porušování právních předpisů.
Vzhledem ke zjištěným nedostatkům a v kontextu rostoucího významu internetového obchodování bude této oblasti ze strany ČOI věnována nadále patřičná pozornost a kontroly budou zacíleny přednostně na ty internetové obchody, které na základě našich zkušeností porušovaly právní předpisy v dozorové pravomoci ČOI, a na prodejce s možným problémovým sortimentem,
říká k výsledkům kontrolní akce ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Inspekce zaznamenává nedostatky hlavně v oblasti poskytování informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), zákazu užívání nekalých obchodních praktik, poskytování informací o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR) a seznámení spotřebitele s cenou.
Zjištěné nedostatky
Nejčastěji se jednalo o porušení ustanovení:
- § 13 (70 případů), který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
- § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2, 3 (43 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele a podobně.
- § 14 (29 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).
- § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2 (23 případů), když bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem.
Pokuty přesáhly 3,2 mil. Kč
Na základě výsledků kontrol bylo v období od 1. července do 30. září uloženo formou příkazu na místě, příkazu nebo správního řízení celkem 192 sankcí v celkové výši 3 203 000 korun.