Skoro 90 % kontrolovaných e-shopů porušilo zákon

29. 11. 2023

Sdílet

29.11.23 /2x/ žena, šok, počítač, podnikatelka, úděs Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Česká obchodní inspekce provedla v 3. letošním čtvrtletí celkem 200 kontrol e-shopů, přičemž porušení zákonů zjistila u 175 z nich. Výsledky nicméně neodráží stav e-commerce v ČR, jelikož se ČOI zaměřuje na problematické obchody.

Drtivá většina kontrol dopadla nálezem porušení zákona

Z 200 kontrol, které v třetím kvartále provedla ČOI, jich 175 skončilo zjištění porušení právních předpisů. Jak nicméně upozorňuje samotná inspekce, výsledky nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR. Kontroly se totiž zaměřují na obchody, které vykazují známky potenciálního porušování právních předpisů.

Vzhledem ke zjištěným nedostatkům a v kontextu rostoucího významu internetového obchodování bude této oblasti ze strany ČOI věnována nadále patřičná pozornost a kontroly budou zacíleny přednostně na ty internetové obchody, které na základě našich zkušeností porušovaly právní předpisy v dozorové pravomoci ČOI, a na prodejce s možným problémovým sortimentem, říká k výsledkům kontrolní akce ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Inspekce zaznamenává nedostatky hlavně v oblasti poskytování informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), zákazu užívání nekalých obchodních praktik, poskytování informací o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR) a seznámení spotřebitele s cenou.

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji se jednalo o porušení ustanovení:

  • § 13 (70 případů), který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
  • § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2, 3 (43 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele a podobně.
  • § 14 (29 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).
  • § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2 (23 případů), když bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem.

Pokuty přesáhly 3,2 mil. Kč

Na základě výsledků kontrol bylo v období od 1. července do 30. září uloženo formou příkazu na místě, příkazu nebo správního řízení celkem 192 sankcí v celkové výši 3 203 000 korun.

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).