Začátek nového roku přinesl obchodníkům celou řadu změn. A to jak těm internetovým, tak těm v kamenných prodejnách. Dotýkají se reklamací, recenzí, ale také slev.
Slevy jsou v těchto dnech velice aktuální. Akce typu Black Friday či Cyber Monday nabízí doslova slevové šílenství. Jaké nové povinnosti obchodníci v souvislosti se slevami mají?
Nová pravidla u slev
Obchodníci musí nově veškerá oznámení o slevě uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy. Nová pravidla mají pomoci odstranit umělé navyšování cen před slevou.
Pokud obchodník bude cenu postupně zvyšovat, může ji uvádět z ceny v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Ke zvyšování slevy musí však docházet kontinuálně bez přerušení, a to po vymezenou dobu. Opět platí, že rozhodným obdobím je 30 dnů. Pokud by ve sledovaném období došlo ke snížení ceny, následně k jejímu vrácení na původní hodnotu před slevou a opětovnému snížení ceny, pak by musela být sleva uváděna z prvního snížení ceny.
Pravidla pro slevy platí jak pro kamenné obchody, tak pro e-shopy. Nová úprava se též vztahuje na všechna sdělení, v nichž prodávající oznamuje měřitelnou slevu z prodejní ceny výrobku.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) sestavila podrobný přehled změn pro e-shopy
Obchodník nemá povinnost uvádět předchozí cenu u výrobků, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobků s krátkou dobou spotřeby. Spotřebitelé proto nebudou seznámeni s nejnižší cenou za posledních 30 dnů například u pultového prodeje potravin či u řezaných květin. Pravidla se dále neuplatní u kombinovaných slev (1+1 zdarma) či v případě jiných adresně přizpůsobených slev poskytnutých například v rámci věrnostních zákaznických programů.
Spotřebitelský server dTest upozorňuje na možná úskalí podobných akcí, jak je Black Friday či Cyber Monday. Pokud se spotřebitel setká s podnikatelem, který nedodržuje povinnosti stanovené zákonem pro uvádění slevových akcí, může se obrátit na příslušný dozorový orgán. U většiny spotřebního zboží je tímto orgánem Česká obchodní inspekce. V mnoha případech by mohlo být nedodržení pravidel rovněž naplňovat znaky nekalé obchodní praktiky. V takovém případě má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 90 dnů od koupě, nebo požadovat přiměřenou slevu,
uzavírá Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.