Slevy jako nekalá praktika: Za tuhle cenu to koupíte, i když to nepotřebujete

7. 6. 2024

Sdílet

7.6.24 2*/žena, šílená, sleva, nákupy shopping Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Nekalé praktiky spojené se slevami jsou stále na pořadu dne. Česká obchodní inspekce si na prodávající včetně internetových obchodů posvítila. 

Během prvních tří měsíců tohoto roku se zaměřila na plnění povinností týkající se poskytování slev. Realizovala 477 kontrol, porušení právních předpisů bylo zjištěno při 178 kontrolách. Cílem bylo ověřit správnost informací o ceně výrobků, u kterých prodávající deklaroval slevu. 

E-shopy čekají největší legislativní změny za poslední dekádu. Tady je jejich přehled Přečtěte si také:

E-shopy čekají největší legislativní změny za poslední dekádu. Tady je jejich přehled

Nejčastější zjištění

Nejčastějším pochybením bylo porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, týkající se informace o slevě a též údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy.

Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení § 3 zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb. V 41 případech došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků.

Obchodníci také stále užívají nekalé obchodní praktiky v souvislosti s informací o ceně u výrobků. Ta může spotřebitele přimět ke koupi zboží, kterou by jinak neučinil.  nepotřebuje. 

Dalším často porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byl § 12, který se týká povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, uvádí Česká obchodní inspekce. 

Obchody a e-shopy už nebudou moct „čarovat“ se slevami. Jaká budou nová pravidla? Přečtěte si také:

Obchody a e-shopy už nebudou moct „čarovat“ se slevami. Jaká budou nová pravidla?

Novela zákona o ochraně spotřebitele

Obchodníci musí nově veškerá oznámení o slevě uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy. Pokud obchodník slevu postupně zvyšuje, může ji uvádět z ceny v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Ke zvyšování slevy musí však docházet kontinuálně bez přerušení, a to po vymezenou dobu. Opět platí, že rozhodným obdobím je 30 dnů. Pokud by ve sledovaném období došlo ke snížení ceny, následně k jejímu vrácení na původní hodnotu před slevou a opětovnému snížení ceny, pak by musela být sleva uváděna z prvního snížení ceny.

Souhlasíte s novými pravidly pro stanovování slev?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).