Už tím, že dosednete do kadeřnického křesla a vyslovíte svou představu, uzavíráte s kadeřníkem smlouvu o dílo. Kadeřník je tak povinen postupovat v souladu s vašimi pokyny. Pokud je výsledek jiný nebo s vadami, lze jej reklamovat.
Popište, co chcete, co nejpřesněji
Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, důležité je na začátku zadat svou představu o výsledku co nejpřesněji. Ideální je, když si s sebou do kadeřnictví
doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
vezmete na pomoc obrázek či fotografii s vybraným účesem a necháte si vysvětlit, co všechno bude procedura zahrnovat,
Jak postupovat, pokud je výsledek jiný?
Kadeřník se musí řídit přáním zákazníka, maximálně ho může upozornit na důsledky pokynu, zvláště na jeho nevhodnost třeba s ohledem na typ vlasů. Pokud má zákazník dojem, že se účes pod rukama kadeřníka špatně vyvíjí, měl by se ozvat. I uprostřed procesu můžete využít zákonného práva od smlouvy odstoupit, lze-li důvodně očekávat, že výsledek nebude odpovídat zadání či bude trpět nedostatky. Je však vaší povinností zaplatit práce do té doby již vykonané, kupříkladu umytí vlasů,
dodává Hekšová.
Pokud se výsledek liší, doporučuje dTest dožadovat se takových úprav a doplnění,
aby byla smlouva ze strany kadeřníka naplněna. Dohodnutá odměna kadeřníkovi náleží teprve tehdy, pokud dodrží svoji část smlouvy. Ta je pouze ústní a je tedy obtížné později prokazovat její obsah a následný rozpor výsledku s objednávkou. Dokud vytvořený účes neodsouhlasíte, neplaťte,
vysvětluje Eduarda Hekšová.
Co když vadu odhalíte až doma?
Vadami se v případě kadeřnických služeb rozumí například nepřesný, nerovný, nesouměrný sestřih, nevyvážené prostříhání, nerovnoměrné rozvržení barvy, nedostatečné připevnění nových vlasů a jejich vypadávání, neúměrné zatížení vlasů zákazníka při prodlužování. Nejčastější příčinou bývá nedbalé provedení či špatný odhad. Vady provedení, vyjdou-li dodatečně najevo po uhrazení ceny služby, mohou být pouze předmětem reklamace. V tento okamžik už nelze namítat, že střih či odstín, které jste zhlédli a posvětili zaplacením, nesouhlasí s původní objednávkou.
Jak je to v případě kadeřnických služeb se zárukou?
U účesu neplatí známá záruční doba, v níž můžete reklamovat vady. Kadeřník odpovídá pouze za výsledek v okamžiku dokončení práce. Skryté nedostatky, jež jsou nepochybně důsledkem porušení povinnosti kadeřníka postupovat při plnění smlouvy řádně, je nutné oznámit, jakmile vyjdou najevo. Záleží na povaze vady, ale
primárním nárokem je bezplatná oprava. Nedá-li se vada odstranit, lze žádat slevu z ceny.