Spotřebitelé méně utrácejí. Jak se to projevilo na obratu tuzemských e-shopů?

9. 1. 2024

Sdílet

9. 1. 23 / 2x / e-commerce, e-shop, mobil, nákupy Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Internetové obchody ještě nedávno zažívaly boom. Největší obraty měly především během covidu. Dnes je však situace jiná. České e-shopy se potýkají s propadem. 

Jak píše Lupa.cz, Česká e-commerce v roce 2023 podle čísel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) meziročně spadla o šest procent na celkový obrat 185 miliard korun za prodané zboží. V roce 2022 se obrat dostal na 197 miliard a v covidovém roce 2021 to bylo 223 miliard korun. Heureka už dříve informovala, že ve třetím čtvrtletí propad činil jedenáct procent. 

Poslední kvartál už zaznamenal růst, což je logické vzhledem k vánoční sezóně. Podle APEKu je to zároveň předzvěst zlepšení, které by mělo doprovázet letošní rok. 

Loňské výsledky ovlivnila především složitá ekonomická situace, která v Česku pokračovala silněji než v ostatních státech EU. Stále vysoká inflace znamenala jak nižší ochotu spotřebitelů utrácet, tak i zvýšené náklady obchodníků na provoz. České e-shopy se ale s náročným obdobím dokázaly vyrovnat a do roku 2024 vyhlíží s mírným optimismem, shrnul šéf APEKu Jan Vetyška

Češi dál nakupovali online, ale spíše šetřili, hledali levnější zboží a slevové akce. Vnímáme, že nálada na trhu se zlepšuje. Růst nepředpokládám v řádu desítek procent, ale spíše jednotek, dodal Vetyška. 

Do budoucna bude zajímavé sledovat, jak do sektoru online nákupu módy promluví čínské e-shopy Temu a Shein. Ty vzaly útokem Spojené státy a Evropu a nabízí rychlou módu za velmi nízké ceny. Pozici si získávají i v Česku, zejména u mladých lidí. Do Česka se rovněž chystá vstoupit turecké tržiště Trendyol, za kterým stojí čínská Alibaba. (Lupa.cz)

Na rychlosti záleží: Q-commerce a dalších 5 trendů v internetovém obchodování Přečtěte si také:

Na rychlosti záleží: Q-commerce a dalších 5 trendů v internetovém obchodování

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).