Stále stejná písnička, většina kontrolovaných e-shopů porušila zákon

14. 6. 2024

Sdílet

14.6.24 /3x/ kontrola, lupa Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Také v prvním letošním čtvrtletí pokračovala Česká obchodní inspekce (ČOI) v kontrolách e-shopů, přičemž porušení zákona opět zjistila ve většina případů. ČOI se nicméně zaměřuje na problematické obchody.

Drtivá většina kontrol dopadla nálezem porušení zákona

Z 223 kontrol, které v prvním letošním kvartále provedla ČOI, jich 175 skončilo zjištěním porušení právních předpisů (78,48 %). Jak nicméně upozorňuje samotná inspekce, výsledky nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR. Kontroly se totiž zaměřují na obchody, které vykazují známky potenciálního porušování právních předpisů. Kontrolní akce byla zaměřena na plnění povinností vyplývajících prodávajícímu z právních předpisů při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, konkrétně prostřednictvím internetu. Kontrolní akce cílila primárně na internetové obchody vykazující neshody s požadavky příslušných právních předpisů, doplnil František Kotrba, mluvčí ČOI.

Nejčastěji byly zjištěné prohřešky v oblasti poskytování informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), zákazu užívání nekalých obchodních praktik.

Zjištěné nedostatky

Kontroly zjistily porušení následujících paragrafů zákona o ochraně spotřebitele:

  • § 13 (93 případů), který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
  • § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2, 3 (50 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele a podobně.
  • § 14 (34 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).
  • § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2 (16 případů), kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně.
  • § 12a (11 případů), kdy prodávající nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy.
  • § 19 odst. 1, 2, 3 (11 případů), který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě.

Pokuty dosáhly 5 mil. Kč

Na základě výsledků kontrol nabylo v období od 1. ledna do 31. března letošního roku právní moci 247 pokut v celkové výši 4 954 500 korun.

Připlácíte si při nákupu v e-shopu pojištění proti rozbití nebo krádeži výrobku?

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).