Tzv. energošmejdi útočí. Snaží se vydělat na situaci zoufalých lidí. Na co si dát pozor?

21. 10. 2021

Sdílet

10.1.23 3krát/ Žena, šok, telefon, zoufalství Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Statisíce Čechů po pádu Bohemia Energy narychlo hledají nového dodavatele elektřiny nebo plynu. Velcí dodavatelé ceníky pro nové zákazníky vyšroubovali do závratných výšek. Energetický regulační úřad už dostal první stížnosti na podvodné zprostředkovatele.

Psali jsme: Bohemia Energy končí i v ČR. Co to znamená pro 900 tisíc jejích zákazníků?

Spotřebitelům nabízejí pomoc s výběrem nového dodavatele, jejich služby ale mohou přivést zákazníky do ještě větších problémů. Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu, nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance, říká Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Jak rozeznat nekalé praktiky tzv. energošmejdů?

To, že telefonát nepochází z ERÚ ani jiného úřadu, lidé poznají snadno. Žádný úřad neprodává energie a nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií. Dalším charakteristickým rysem podvodníků bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet.

Podobné rádoby nezávazné nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá o poznání složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, do 14 dnů, končí taková nabídka zpravidla sankcí.

Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů Vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet, uzavírá Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).