Restaurační zařízení a jiné provozovny, které nabízejí stravovací služby, jsou pravidelně pod drobnohledem hygieniků. Kromě pravidelných kontrol mohou dorazit také „na udání“.
Pokud si zákazník odnese po konzumaci jídla v některém ze stravovacích zařízení místo uspokojivého gastronomického zážitku střevní problémy, může o tom dát vědět. K dispozici je formulář na stránkách hygienické stanice: Oznámení zdravotních obtíží po konzumaci potraviny, pokrmu, nápoje
Nedávné kontroly na udání
Během března provedli pražští hygienici na 208 kontrol. Za zjištěné nedostatky bylo uloženo 33 sankcí ve výši 201 900 korun. Na základě podnětů od zákazníku bylo provedeno 14 kontrol.
Mezi nejčastější závady patřily:
- nedostatky v provozní hygieně;
- nedostatky v ochraně potravin a pokrmů před kontaminací;
- nedostatky ve stavebně technických požadavcích na potravinářské prostory;
- nedostatky ve skladování potravin;
- nedostatky v dodržování postupů na zásadách HACCP;
- nedostatky v označování rozpracovaných pokrmů.
Zázemí podniků, o kterém kdyby zákazník věděl, možná by si konzumaci rozmyslel: