Daňové přiznání poplatníka, který využil služeb daňového poradce, musí být na stole finanční správy nejpozději do 3 července 2023. Kdo však nese zodpovědnost za případné chyby, které bude tiskopis obsahovat?
Poplatník, nebo daňový poradce?
Odpověď na otázku lze najít v § 6 odst. 8 zákon o daňovém poradenství, kde je doslova napsáno: Daňový poradce odpovídá klientovi za škodu, která mu v souvislosti s výkonem daňového poradenství vznikla, pokud ji způsobil daňový poradce, jeho zástupce nebo pracovník. Daňový poradce se odpovědnosti zprostí, prokáže-li, že škodě nemohl zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na něm požadovat.
Jak už ale v jednom z dřívějších článků upozornil vedoucí sekce odborného kolegia Komory daňových poradců ČR pro profesní otázky Marek Piech, daňoví poradci se musí před možnými pochybeními pojistit. Daňový poradce musí být podle ustanovení § 8 odst. 10 písm. a) zákona o daňovém poradenství na tuto činnost povinně pojištěn po celou dobu výkonu profese. Tím je spotřebitelům a podnikatelům garantováno, že případná škoda nebo chyba nebude mít žádný dopad do jejich majetku,
uvedl již dříve Marek Piech.
Pokud se finanční správa obrátí na poplatníka, kterému podával přiznání k dani daňový poradce, s tím, že má v tiskopise nesrovnalosti a z toho vyplývají možné sankce, měl by takový poplatník neprodleně daňového poradce kontaktovat. Poradce případ předá pojišťovně, která si zpravidla vyžádá veškeré doklady (smlouvu, přiznání, doklad o úhradě škody, stanovisko poradce apod.), a poté probíhá tradičně likvidace škodní události.