Je tu další vlna podvodných útoků. Tentokrát se útočníci snaží využít předvánočního období, kdy je více shonu. Klienti bank dostávají falešné zprávy, které je upozorňují na údajné ohrožení jejich úspor.
Jak upozorňuje Česká bankovní asociace (ČBA), podvodníci využívají nepozornosti klientů v předvánočním období a pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí vybrat úspory a vložit na podvodné účty prostřednictvím bankomatů na kryptoměny. Útočníci obvykle kontaktují klienta s tím, že jeho účet byl napaden, a pokud chce své peníze zachránit, musí s nimi spolupracovat. Často se přitom ohánějí i součinností s Policií ČR. Klienti ve strachu, že o své peníze přijdou, pak udělají, co po nich podvodníci žádají. V mnoha případech je i klienti sami pustí do svého internetového bankovnictví prostřednictvím aplikace umožňující tzv. „vzdálený přístup“ do PC, kterou si stáhnou na základě instrukcí podvodníků,
vysvětlil princip útoků Petr Barák, předseda Komise ČBA pro kyberbezpečnost.
Pokud by měly banky podezření z ohrožení klientských vkladů, dokážou účet a prostředky klienta uložené na něm zablokovat a ochránit samy. Nikdy nežádají klienta o jejich převod na jakýkoliv jiný „bezpečný“ účet, nikdy nepožadují jejich hotovostní výběr a následný vklad přes bankomat na jiný účet vedený v kryptoměnách ani v žádné jiné měně.
„Máte schválenou půjčku, peníze si musíte vyzvednout“
Objevují se také případy, kdy podvodníci volají klientovi a ptají se ho, zda si ve své bance žádá o půjčku. Když jim klient sdělí, že o žádnou půjčku nežádá, podvodníci mu vysvětlí, že půjčka byla ale již schválena a peníze načerpané na jeho účet je třeba z důvodu jejich ochrany okamžitě vyzvednout v hotovosti a vrátit je na účet banky s pomocí nejbližšího bankomatu na kryptoměnu. Postižený klient tak nejenže přijde o své úspory, ale musí splácet i půjčku, kterou načerpal.