Sociální síť TikTok se rozšiřuje a má čím dál větší vliv. Stává se tak velmi účinným marketingovým nástrojem s velkým dopadem.
TikTok je mezi ostatními sociálními sítěmi vnímám jako nováček, ale postupně proniká do mnoho odvětví. Zatímco u nás je důležitou součástí politického marketingu a jak jsme psali, nedávno na něj vstoupil i premiér Petr Fiala, například v módním průmyslu vytváří virální trendy nebo se v hudebním světě stává prostředkem pro objevování nových umělců i hitů. Důležité slovo má také v segmentu gastronomie a cestování.
Jak píše Euro.cz, od roku 2021 zaznamenal obsah zaměřený na cestování nárůst zájmu o 410 procent. Pro mnoho lidí se tak TikTok stal nejen zdrojem inspirace, ale rovněž jakýmsi alternativním vyhledávačem. Na jednu stranu se není čemu divit. Vždyť jen zadání fráze „top místa v Paříži“ přinese nekonečné množství videí, která nabízí detailní pohledy na tamní atrakce. Následně pak algoritmus přizpůsobí obsah dalším zájmům daného uživatele, přičemž se řídí třeba i tím, kde se dotyčný zrovna nachází.
Více než 70 procent evropských uživatelů TikToku uvádí, že si pravděpodobně zarezervují dovolenou na základě doporučení, které na platformě viděli. Podle průzkumu (softwarové firmy) Adobe více než 60 procent Američanů z generace Z používá TikTok jako vyhledávač,
píše National Geographic.
Na TikTok jako cestovního rádce spoléhá třeba pětadvacetiletá sekretářka z Velké Británie Gen Mohacsyová. Vždy používám TikTok k plánování itinerářů, když cestuji – často je lepší než Tripadvisor. Videa nabízejí detailní pohled na místo, jaký z pouhého čtení nezískáte,
říká a dodává, že tímto způsobem našla třeba večerní trhy v Aucklandu.
Zvažujete začít používat sociální síť TikTok?
Popularita TikToku zároveň vytváří i nové trendy v cestování. Mezi ně patří například „grocery store tourism“, tedy průzkum zahraničních supermarketů, nebo „travel dupes“, tedy výměna přeplněných destinací za méně známé alternativy – třeba Chorvatsko za Černou Horu. Což pro do té doby klidná místa může představovat problém. Na rychlou proměnu v „magnety na turisty“ tyto lokality totiž často nebývají připraveny.
Například čínský národní park Jianfengling se po jednom virálním videu stal okamžitě přeplněnou turistickou destinací, což přineslo zátěž pro tamní dopravu i životní prostředí. Zatímco turisté pomohli zlepšit ekonomickou situaci, přinesli také dopravní zácpy a přeplněnost, čímž zatížili infrastrukturu,
uvádí studie publikovaná v Journal of Outdoor Recreation and Tourism.
Podobný problém zažívají i některé podniky. Třeba newyorská kavárna Dae byla kvůli přílivu návštěvníků nucena přistoupit k zákazu natáčení videí, přicházející davy lidí totiž narušovaly její běžný provoz. (Euro.cz)