[AKTUALIZOVÁNO 19.10.2022 ] Od 1. července měly podle novely zákona o elektronických komunikacích skončit nevyžádané marketingové telefonáty. Jejich počet se ale paradoxně zvýšil. Tzv. „šmejdi“ opět našli skulinu, jak novelu zákona obejít. Nejnovější případ se týká tzv. „Klientského centra“.
Víme, jak „telešmejdi“ novelu zákona obcházejí
Marketingová a jiná obdobná volání jsou podle novely zakázána, pokud si je účastník skutečně nepřeje a toto svoje přání neprojeví ve veřejném seznamu.
Novela však nepřinesla úplný konec telefonickému marketingu, došlo k omezení náhodného generování telefonních čísel. Pokud se totiž účastník volajícího zeptal, odkud že mají jeho telefonní číslo, pravidelně se mu dostávalo odpovědi, že jeho číslo bylo náhodně vygenerováno počítačem. Tato výmluva už není možná, jenže „šmejdi“ si už našli způsob, jak ji nahradit.
Pozor na telefonáty z „Klientského centra“
Našla ji i společnost, která se volaným do telefonu představuje jako „Klientské centrum“. Pod tímto názvem lze na internetu dohledat webové stránky klientcentrum.cz. Klientské centrum s.r.o. se má podle oficiální prezentace zabývat aktualizací databází, telefonickým průzkumem trhu, inbound a out bound a zajišťováním externího back office. Klientské centrum s.r.o. sídlí v Ostravě a jejím jednatelem je dle veřejného rejstříku Karel Martiník z Frýdku-Místku. Server Podnikatel.cz se snažil společnost požádat o vyjádření, zaslaný email s dotazy se však vrátil jako nedoručený.
Následující den však dorazil email přímo od jednatele společnosti Klientské centrum, s.r.o. Ten popřel, že klienty jeho firma v poslední době telefonicky kontaktovala a upozornil na to, že někdo zneužívá jméno jeho společnosti: Naše společnost aktivně nekontaktuje žádné klienty s jakoukoliv nabídkou, minimálně dva roky. Telefonní čísla nejsou naší společnosti a někdo naše jméno zneužívá. Celou záležitost jsme předali na Policií ČR,
doplnil Karel Martiník.
„Klientské centrum“ přitom obtěžuje volané s nabídkou pojištění (životního, penzijního, atd.) ale i další nabídkou finančních produktů. Pokud zákazník zareaguje dotazem, co je zač „Klientské centrum“, tak operátor je vycvičen odpovědět „jsme společnost“. Pokud se volaný zeptá, odkud získal operátor telefonní číslo, hbitě obdrží odpověď otázkou: „Jste Petr Němec?“, nebo „Jste Petra Nováková?“ a další podobně smyšlená jména, a pokud volaný odpoví, že ne, operátor se omluví a telefonát ihned zavěsí.
Jste Petr Němec? „Telešmejdi“ hrají hru na mylný telefonát
„Telešmejdi“ tak hrají hru mylného telefonátu. Pokud se však zákazník nezeptá, upíše se často k nevýhodným smlouvám. Závažnost tohoto případu je navíc také v tom, že jako „Klientské centrum“ se představuje většina tuzemských bank, takže volaný může získat dojem, že mu volá někdo z jeho banky.