Diskriminační jednání vůči spotřebitelům není nic výjimečného. Děje se dnes a denně. Česká obchodní inspekce takové jednání pokutuje.
V prvním čtvrtletí tohoto roku odhalila celkem 3 případy diskriminace. V rámci kontrol se inspekce zaměřila na dodržování § 6 zákona o ochraně spotřebitele, které zakazuje prodávajícím při prodeji výrobků či poskytování služeb diskriminovat spotřebitele. Tedy zakazuje takové jednání, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo, případně by se zacházelo, s jinou osobu ve srovnatelné situaci – a to z důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry, světového názoru apod.
Konkrétní situace, kdy došlo k diskriminaci
V prvním případě se jednalo o diskriminaci z důvodu sexuální orientace. Kontrola byla provedena na základě podání spotřebitele. Ten uvedl, že s partnerem navštívili ples, ale poté, co spolu začali tančit, byli organizátorem z plesu vykázáni s tím, že tanec dvou mužů není povolen.
Další případ se týkal diskriminace z důvodu státní příslušnosti. Opět šlo o udání spotřebitele, který upozornil na informaci umístěnou na vstupních dveřích hudebního klubu, že se jedná o soukromý hudební klub a vstup je pouze pro členy států EU.
Poslední zjištěný případ se týkal diskriminace z důvodu národnosti. Šlo o udání na nabídku pronájmu bytu s podmínkou majitele nemovitosti, že nájemce musí mít českou národnost.
V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním nabyli právní moci 2 pokuty v celkové hodnotě 110 000 Kč.