Za ukradené věci v kavárně nebo na koupališti nese odpovědnost podnikatel

2. 8. 2024

Sdílet

2.8.24 2x / zoufalost, muž, smutek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Návštěvník fitcentra nebo například kavárny přijde krádeží o své věci. Nápis na vstupních dveřích „Za odcizené věci neručíme!“ ale provozovatele odpovědnosti  nezbavuje. 

Na problematiku upozorňuje spotřebitelský server dTest, dle kterého jde o jedno z nejčastějších porušování spotřebitelských práv. Provozovatel zařízení, kde je běžné, že jsou odkládány osobní věci, je ze zákona za jejich ztrátu nebo poškození odpovědný, pokud návštěvník svou věc odloží na místě, které je k tomu určené.

Není-li zde místo určené pro odkládání věcí nebo je-li takové místo zaplněné, odpovídá provozovatel za ztrátu nebo poškození věci i tehdy, pokud ji návštěvník odloží na místo, které je pro to obvyklé, nikoliv přímo určené, upřesňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. 

Provozovatel se může odpovědnosti zbavit

Jestliže návštěvník odloží věc, kterou v daném zařízení není nutné ani obvyklé odkládat, odpovědnost nejde na bedra provozovatele. Spotřebitelský server uvádí jako příklad situaci, kdy se ve fitness centru z šatní skříňky ztratí notebook. Za tuto ztrátu provozovatel není odpovědný, protože notebook není věc, kterou je nutné nebo obvyklé s sebou nosit na sportoviště. Naopak je odpovědný za ztrátu peněženky nebo mobilního telefonu, neboť jde o osobní věci, které je dnes obvyklé nosit v zásadě všude, uvádí Eduarda Hekšová, 

Konec nekonečného schovávání účtenek: Papírové nahradí elektronické Přečtěte si také:

Konec nekonečného schovávání účtenek: Papírové nahradí elektronické

Provozovatel není odpovědný za ztrátu nebo poškození věci ani v případě, jestliže má návštěvník danou věc v dohledu. Může nastat situace, kdy návštěvník restaurace odloží kabát přes židli, kde sedí. I přesto je mu z kabátu odcizen například mobil. Jednalo se o věc v bezprostředním dohledu, proto nejde o odloženou věc a provozovatel není za její ztrátu odpovědný.

Provozovatel není odpovědný, ani tehdy pokud místo, ze kterého se věc ztratí, není pro odkládání věcí ani určené, ani obvyklé. Může jít například o ručník nebo lehátko na pláži na koupališti. Návštěvník tedy nevyužil skříňky, které jsou k dispozici. Jestliže jsou ale v jeden moment skříňky zcela zaplněné, a návštěvník je tak nucen nechat věci na lehátku, za ztrátu v tomto případě provozovatel odpovídá.

Praktiky, které mají ovlivnit zákazníka. Jsou legální a fungují Přečtěte si také:

Praktiky, které mají ovlivnit zákazníka. Jsou legální a fungují

Nápis „Za odcizené věci neručíme“ nic neřeší

Provozovatel zařízení nemůže svoji odpovědnost za ztrátu nebo poškození odložených věcí návštěvníka jednostranně vyloučit nějakou vývěskou. V případě, že je návštěvníkem spotřebitel, nelze se na vyloučení odpovědnosti ani dohodnout. K takové dohodě by se nepřihlíželo. 

Jak uplatnit náhradu škody?

Právo na náhradu škody je nutné u provozovatele zařízení uplatnit nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy ke krádeži došlo. Pokud by právo nebylo v této lhůtě uplatněno, dojde k jeho zániku. 

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).