V rámci digitalizace se nabízí snazší agenda například v případě žádostí o jednotlivé dávky od Úřadu práce ČR či České správy sociálního zabezpečení. Jak ale zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), řadu operací úředníci stejně musí udělat manuálně.
Kontroloři NKÚ taková zjištění odhalili při prověřování peněžních prostředků státního rozpočtu, které byly určeny v letech 2018 až 2023 na digitalizaci v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Na provoz a rozvoj kontrolovaných informačních systémů vydal resort v uvedených letech celkem 3,4 mld. Kč,
doplnil NKÚ.¨
Online žádosti o rodičovský příspěvek a příspěvek na bydlení
Přestože se nabízí možnost podat žádost o příspěvek na bydlení či rodičovský příspěvek online a dokumenty k žádosti přiložit digitálně, úředník u příspěvku na bydlení musí ručně zkopírovat přiložené dokumenty do jiné aplikace. Během vyřizování žádostí o rodičovský příspěvek zase musí přejít do jiného informačního systému a v něm ručně vyhledat, zkontrolovat a případně opravit osobní údaje žadatelů. Důvodem je nepropojení dvou informačních systémů.
Ani v případě důchodů není agenda zcela online
Nejvyšší kontrolní úřad složitost celého průběhu ukazuje na příkladu z praxe: Před první výplatou každého starobního i vdovského a vdoveckého důchodu musí úředník nejprve z informačního systému vytisknout řadu údajů, mj. rodné číslo žadatele a výši přiznaného důchodu, a poté tyto údaje do systému znovu ručně opsat. Důvodem je nepropojení jednotlivých částí integrovaného informačního systému ČSSZ.
Další příklad ukazuje na nedostatečnou rychlost vyřizování žádostí o starobní důchod. Zákonná lhůta pro vyřízení žádosti je 90 dnů. Tuto lhůtu úřad v 1. až 3. čtvrtletí 2023 překročila u 79 % žádostí. Současný informační systém neumožňuje efektivní digitalizaci,
uzavřel NKÚ.