Zahraniční tržiště a Black Friday? Transparentnost nebo férové slevy nečekejte

2. 12. 2024

Sdílet

Shein Autor: Depositphotos

Zatímco české e-shopy se legislativě týkající se uvádění slev a tím pádem ochraně spotřebitele přizpůsobily, u zahraničních platforem to tak není.

Z analýzy české e-commerce služby Hlídač shopů zaměřené na letošní slevovou akci Black Friday vyplynulo, že zahraniční platformy Temu, Shein, Aliexpress nebo Trendyol letos nerespektovaly zákonem stanovené postupy a uváděly slevy z uměle navýšených cen.

Trend zahraničních tržišť se projevil také u českého online nakupování. Prodejci zde lákají na bohatou nabídku produktů, avšak s netransparentním zobrazováním cen a výpočtem slev. 

Podle dat služby Hlídač shopů se neřídí tuzemskými pravidly pro výpočet slevy danými novelou zákona o ochraně spotřebitele. Ta například nařizuje obsažení informace o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v období 30 dnů před poskytnutím slevy.

Jakub Balada, spoluzakladatel Hlídače shopů a Apify, potvrdil, že povinné uvádění minimální ceny před akcí nenalezli ani na jednom z monitorovaných zahraničních tržišť s tím, že prakticky veškerý sortiment je permanentně v nějaké slevě, jejíž výše se často mění bez změny prodejní ceny. To, že jde o celoevropský fenomén, vidíme na projektu pro Evropskou komisi, které pomáháme s monitoringem dodržování pravidel vycházejících z evropské směrnice, doplnil.

Nakupujete prostřednictvím aplikací od Temu, Shein nebo Wish?

U českých obchodníků je situace lepší

U českých e-shopů data ukazují, že se jejich deklarované slevy přibližují těm reálným, a oproti minulým letům došlo k pozitivnímu posunu. Situace byla problematická například u internetových obchodů Pilulka.cz, Teta drogerie nebo Kaufland.

Například na webu Pilulka.cz jsme na jedné stránce s produkty napočítali pět různých typů ‚slev‘, které však v některých případech slevami vůbec nebyly. Inzerované 9% zlevnění produktu ve skutečnosti bylo dokonce zdražením o 17 % oproti období před Black Friday, upřesnil v závěru Jakub Balada.

Do Česka vstoupí další marketplace. Co přinese turecký Trendyol? Přečtěte si také:

Do Česka vstoupí další marketplace. Co přinese turecký Trendyol?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).