Zatímco české e-shopy se legislativě týkající se uvádění slev a tím pádem ochraně spotřebitele přizpůsobily, u zahraničních platforem to tak není.
Z analýzy české e-commerce služby Hlídač shopů zaměřené na letošní slevovou akci Black Friday vyplynulo, že zahraniční platformy Temu, Shein, Aliexpress nebo Trendyol letos nerespektovaly zákonem stanovené postupy a uváděly slevy z uměle navýšených cen.
Trend zahraničních tržišť se projevil také u českého online nakupování. Prodejci zde lákají na bohatou nabídku produktů, avšak s netransparentním zobrazováním cen a výpočtem slev.
Podle dat služby Hlídač shopů se neřídí tuzemskými pravidly pro výpočet slevy danými novelou zákona o ochraně spotřebitele. Ta například nařizuje obsažení informace o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v období 30 dnů před poskytnutím slevy.
Jakub Balada, spoluzakladatel Hlídače shopů a Apify, potvrdil, že povinné uvádění minimální ceny před akcí nenalezli ani na jednom z monitorovaných zahraničních tržišť s tím, že prakticky veškerý sortiment je permanentně v nějaké slevě, jejíž výše se často mění bez změny prodejní ceny. To, že jde o celoevropský fenomén, vidíme na projektu pro Evropskou komisi, které pomáháme s monitoringem dodržování pravidel vycházejících z evropské směrnice,
doplnil.
Nakupujete prostřednictvím aplikací od Temu, Shein nebo Wish?
U českých obchodníků je situace lepší
U českých e-shopů data ukazují, že se jejich deklarované slevy přibližují těm reálným, a oproti minulým letům došlo k pozitivnímu posunu. Situace byla problematická například u internetových obchodů Pilulka.cz, Teta drogerie nebo Kaufland.
Například na webu Pilulka.cz jsme na jedné stránce s produkty napočítali pět různých typů ‚slev‘, které však v některých případech slevami vůbec nebyly. Inzerované 9% zlevnění produktu ve skutečnosti bylo dokonce zdražením o 17 % oproti období před Black Friday,
upřesnil v závěru Jakub Balada.