Zákazníci udávají obchodníky, kteří čachrují se slevami

11. 8. 2023

Sdílet

11.8.23 2krát/žena, žalovat, ukazovat, podnikatelka Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Od začátku tohoto roku platí pro obchodníky, kteří nabízejí zboží ve slevě, nová pravidla. Přinesla je novela zákona o ochraně spotřebitele. Týkají se poskytování informací o slevách z cen výrobků. 

Obchodníci musí u zlevněného zboží uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období, které nesmí být kratší než 30 dnů. Pokud zboží nabízeli kratší dobu, budou uvádět nejnižší cenu za uplynulou dobu. 

Na zboží ve slevě bude muset povinně viset i původní cenovka Přečtěte si také:

Na zboží ve slevě bude muset povinně viset i původní cenovka

Na dodržování nových pravidel si posvítila Česká obchodní inspekce. V prvním pololetí tohoto roku provedla 1142 kontrol. Při 456 kontrolách zjistila nesplnění požadavků na rozsah nebo obsah informací o slevách z ceny výrobků, tak jak požaduje § 12a zákona o ochraně spotřebitele

Při kontrolách se převážně prokázaly nesprávné výpočty slev. Dále inspektoři zjistili případy, kdy deklarovaná sleva z ceny výrobku neobsahovala informaci o nejnižší ceně, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy, uvedl ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.

Obchody a e-shopy už nebudou moct „čarovat“ se slevami. Jaká budou nová pravidla? Přečtěte si také:

Obchody a e-shopy už nebudou moct „čarovat“ se slevami. Jaká budou nová pravidla?

Zákazníci si slevy hlídají

Zda dodržují obchodníci nová pravidla, nekontrolují jen inspektoři České obchodní inspekce, ale i samotní zákazníci. Ti se se zjištěnými pochybeními obracejí na ČOIku. Od nabytí účinnosti novely zákona zaznamenáváme vyšší množství spotřebitelských dotazů a podnětů týkajících se uvádění nesprávných informací o slevách, potvrdil Štěpánek. 

Zavedení nových pravidel reaguje na marketingové praktiky prodávajících, které mohly ve spotřebiteli vyvolávat mylný dojem o slevách z cen výrobků a podmínkách, za kterých byly tyto slevy poskytnuty. Typickým příkladem takového jednání bylo krátkodobé navýšení ceny, z které byla následně vypočítána sleva. V některých případech pak konečná cena zboží po poskytnutí slevy z navýšené ceny mohla být i vyšší, než cena zboží před jejím krátkodobým navýšením. 

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).