Od začátku tohoto roku platí pro obchodníky, kteří nabízejí zboží ve slevě, nová pravidla. Přinesla je novela zákona o ochraně spotřebitele. Týkají se poskytování informací o slevách z cen výrobků.
Obchodníci musí u zlevněného zboží uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období, které nesmí být kratší než 30 dnů. Pokud zboží nabízeli kratší dobu, budou uvádět nejnižší cenu za uplynulou dobu.
Na dodržování nových pravidel si posvítila Česká obchodní inspekce. V prvním pololetí tohoto roku provedla 1142 kontrol. Při 456 kontrolách zjistila nesplnění požadavků na rozsah nebo obsah informací o slevách z ceny výrobků, tak jak požaduje § 12a zákona o ochraně spotřebitele.
Při kontrolách se převážně prokázaly nesprávné výpočty slev. Dále inspektoři zjistili případy, kdy deklarovaná sleva z ceny výrobku neobsahovala informaci o nejnižší ceně, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,
uvedl ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.
Zákazníci si slevy hlídají
Zda dodržují obchodníci nová pravidla, nekontrolují jen inspektoři České obchodní inspekce, ale i samotní zákazníci. Ti se se zjištěnými pochybeními obracejí na ČOIku. Od nabytí účinnosti novely zákona zaznamenáváme vyšší množství spotřebitelských dotazů a podnětů týkajících se uvádění nesprávných informací o slevách,
potvrdil Štěpánek.
Zavedení nových pravidel reaguje na marketingové praktiky prodávajících, které mohly ve spotřebiteli vyvolávat mylný dojem o slevách z cen výrobků a podmínkách, za kterých byly tyto slevy poskytnuty. Typickým příkladem takového jednání bylo krátkodobé navýšení ceny, z které byla následně vypočítána sleva. V některých případech pak konečná cena zboží po poskytnutí slevy z navýšené ceny mohla být i vyšší, než cena zboží před jejím krátkodobým navýšením.