Téměř všechny řetězce nabízí svým zákazníkům možnost ušetřit prostřednictvím zákaznické kartičky nebo mobilní aplikace. Čím více zákazníků je vlastní, tím lépe pro řetězec. Proč?
„Máte naši aplikaci?“ nebo „Máte naši zákaznickou kartičku?“ Otázky, bez kterých nákup v obchodních řetězcích snad už ani neproběhne. A že jsou hojně využívané, není divu. V některých obchodech s jejich použitím zákazník ušetří na vybraných produktech téměř polovinu. Jenže nejsou to tak úplně ušetřené peníze.
Jak upozorňuje spotřebitelský časopis dTest, spotřebitelé by si měli uvědomit, že cena, kterou za slevy platí, je poskytnutí údajů o svém spotřebitelském chování. V případě odsouhlasení marketingového souhlasu mohou být pak jejich osobní údaje poskytnuty i některým velkým vyhledávačům a sociálním sítím.
Žádná služba není zadarmo
Takto svět obchodu nefunguje. Spotřebitelé by měli vědět, že za vydáním karty stojí čistě ekonomická rozvaha vydavatele. Obchodní řetězce se snaží prostřednictvím zákaznických programů zajistit loajalitu svých zákazníků a zároveň mají zájem znát údaje, které byly vygenerovány spotřebitelským chováním držitelů zákaznických karet,
varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Vlastník zákaznické kartičky nebo mobilní aplikace jednotlivých obchodů může nejen využívat slevy určené pouze pro něho, ale další motivací je sbírání bodů a posléze výhodné zakoupení zboží nebo hraní různých her, které souvisí s nákupy v jejich obchodech. Co se slev týká, mnohdy jsou ceny pro členy zákaznického programu nižší i o polovinu. Jak ale upozorňuje Eduarda Hekšová z dTestu, taková praxe se blíží nekalé obchodní praktice.
Pokud je členství v zákaznických programech dobrovolné, je všechno v pořádku. Ale pokud je v podstatě vynuceno pravidelným výrazným rozdílem cen zboží běžné spotřeby, zejména pokud by spotřebitel za jiných okolností o členství v zákaznickém programu neuvažoval, je pak možné, že se obchodní řetězec pohybuje na hraně nebo i za hranou zákona,
uzavírá Hekšová.