Zaměstnancům na home office budete muset platit jejich domácí náklady

19. 9. 2022

Sdílet

19.9.22 /3x / volání, peníze, operátor Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Zaměstnancům, kterým poskytnete home office, budete muset hradit náklady, které budou mít doma v souvislosti s výkonem práce. Počítá s tím novela zákoníku práce.

Zaměstnancům na home office budete muset platit náklady

Návrh novely zákoníku práce, který před týdnem poslalo do připomínkového řízení ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), výslovně stanovuje, že zaměstnavatel bude povinen v souvislosti s prací na dálku (tzv. home office) hradit náklady, které vzniknou zaměstnanci při výkonu práce. Zákon nicméně pro určitý okruh obvyklých nákladů (plyn, elektřina, pevná paliva, dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody z vodovodů a vodáren a odvádění odpadních vod, odvoz odpadních vod a čištění jímek a odvoz komunálního odpadu) stanoví formu úhrady paušální částkou, přičemž jiné, zejména nahodilé, náklady bude za účelem náhrady zaměstnanec zaměstnavateli prokazovat.

Výchozí hodnota paušální částky bude stanovena zákonem a poté následně upravována vyhláškou dle vývoje cen dotčených komodit a služeb. Paušální částka bude vycházet z údajů o spotřebě jedné dospělé osoby v průměrné domácnosti v ČR za 1 hodinu na základě údajů Českého statistického úřadu. Výchozí částka tak bude činit 2,80 Kč/hodinu.

Paušální částka se poskytuje za započatou hodinu práce, nikoliv za hodinu „kalendářní“, proto se zlomky hodin odpracované doby (vzniklé zejména v případě uplatnění pružné pracovní doby a v důsledku některých překážek v práci) pro tento účel sečtou na konci období, za které se paušální částka poskytuje; paušální částka se tak poskytne za celkový počet ukončených hodin práce a jednu případnou započatou hodinu práce, doplňuje se v důvodové zprávě s tím, že zaměstnavatel v podnikatelské sféře bude moci zaměstnanci poskytnout paušální částku vyšší, ovšem výsledný rozdíl bude považovaný za příjem zaměstnance pro daňové účely.

Náklady, které bude zaměstnavatel zaměstnanci hradit, budou daňově uznatelné.

Pokud budou platit nová pravidla, budete umožňovat ve firmě home-office?

Některým zaměstnancům budete muset home office poskytnout

Novela přináší v oblasti home office i další změny. Část zaměstnanců získá na home office nárok. Zaměstnavatelé budou muset umožnit práci z domova těhotné zaměstnankyni, zaměstnanci pečujícímu o dítě mladší než 15 let nebo o osobu závislou na péči jiné osoby. 

Část zaměstnanců získá nárok na home-office. Komu ho budete muset poskytnout? Přečtěte si také:

Část zaměstnanců získá nárok na home-office. Komu ho budete muset poskytnout?

Změny se dotknou i dohod

Změny se mají dotknout i dohod o provedení práce a dohod o pracovní činnosti. Zaměstnavatelé budou muset například nově poskytovat dovolenou i pracovníkům na dohody o provedení práce a o pracovní činnosti. Podmínky budou stejné jako u pracovního poměru.

Dovolenou či ošetřovné, dohody o provedení práce a pracovní činnosti čeká revoluce Přečtěte si také:

Dovolenou či ošetřovné, dohody o provedení práce a pracovní činnosti čeká revoluce

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).