V případě pracovního úrazu zaměstnance má zaměstnavatel hned několik povinností. Zda je nutné tyto povinnosti plnit, záleží na závažnosti zranění a délce rekonvalescence.
Pokud zaměstnavatel vyhodnotí úraz jako úraz pracovní, má podle § 105 odst. zákoníku práce povinnost ohlásit ho stanoveným orgánům a institucím. Ohlášení pracovního úrazu musí být zaměstnavatelem provedeno bez zbytečného odkladu orgánům a institucím uvedeným v § 4 nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu.
Povinnost ohlásit pracovní úraz bez zbytečného odkladu má zaměstnavatel za předpokladu, že hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance trvá více než 5 dnů nebo je možné, vzhledem k povaze zranění, takovou dobu hospitalizace předpokládat, případně jedná-li se o smrtelný úraz.
Zaměstnavatel ohlásí pracovní úraz bez zbytečného odkladu
- a) Policii České republiky, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin,
- b) odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
- c) příslušnému oblastnímu inspektorátu práce, došlo-li k úrazu u fyzické nebo právnické osoby, která podle jiného právního předpisu podléhá jeho kontrolní působnosti11), a trvá-li hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance více než 5 dnů nebo lze-li vzhledem k povaze zranění takovou dobu hospitalizace předpokládat,
U pracovních úrazů, při kterých došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny nebo k úmrtí zaměstnance, musí zaměstnavatel vyhotovit a zaslat záznam o úrazu.