Prominutí se týká osob samostatně výdělečně činných a zaměstnavatelů, kteří byli zasaženi nedávnými povodněmi. Aby mohlo být rozhodnuto o prominutí, je třeba podat žádost a doložit důvody.
Žádost plátce pojistného o prominutí penále se podává u příslušné správy sociálního zabezpečení. Nedílnou součástí je čestné prohlášení. Chybět nesmí odůvodnění, proč by mělo k prominutí dojít.
O prominutí penále není rozhodnuto automaticky. Každá žádost a předložené důvody k prominutí penále se posuzují individuálně.
Penále může být prominuto zcela nebo zčásti z důvodu tvrdosti. Podmínkou je, že je zaplaceno dlužné pojistné a žadatel nevstoupil do likvidace, nepodal na sebe návrh na zahájení insolvenčního řízení, ani vůči němu nebyl podán návrh na zahájení insolvenčního řízení, není zahájeno nebo neprobíhá insolvenční či konkursní řízení.
Hrazení dluhu ve splátkovém kalendáři
Možné je také podat žádost o povolení placení dlužného pojistného a penále ve splátkách. Ta je podána u příslušné správy sociálního zabezpečení. Plátci pojistného mohou využít vzor žádosti o povolení splátek pro zaměstnavatele nebo pro OSVČ, případně žádost vyplnit a odeslat prostřednictvím ePortálu ČSSZ.
Splátky mohou být povoleny až do výše, kterou plátce dluží ke dni vydání rozhodnutí o povolení splátek. Doba splácení nesmí být delší než 36 měsíců.
Podmínky pro umožnění splátek
Splátky nebudou umožněny, pokud došlo ke zrušení plátce pojistného s likvidací nebo pokud probíhá insolvenční řízení, ve kterém již bylo vydáno rozhodnutí o úpadku. Tyto skutečnosti je plátce pojistného povinen písemně oznámit příslušné správě sociálního zabezpečení do 8 dnů ode dne, kdy nastaly.