Zamítl vám berňák žádost o kompenzační bonus, protože jste nereagovali na mail? Odvolejte se

21. 1. 2022

Sdílet

21.1.22.2krát/ muž, smutek, dotaz, tápání, zoufalství Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Podnikatelé, kteří splňují dané podmínky, mohou již podávat žádost o kompenzační bonus 2022 za první bonusové období, který má pomoci finančně ustát období, kdy na podnikatelskou činnost dopadají vládní protiepidemická opatření. Jak však informoval server Podnikatel.cz, praxe ukazuje, že ne vždy je cesta k finanční kompenzaci snadná. 

Jak jsem popisovali v rozsáhlém článku, berňáky odmítají vyplácet kompenzační bonusy a používají při tom nezákonné postupy. Ty se týkají především komunikace, která mezi žadatelem a správcem daně probíhá. Jedná se totiž ve velké míře o komunikaci neformální, tedy telefonickou nebo emailovou. 

Mailem nelze zamítat žádosti o bonus

Prostřednictvím té informují žadatele o dalších povinnostech, které musí pro nárok na kompenzační bonus splnit, respektive doložit. Pokud zůstane tato komunikace ze strany žadatele bez reakce, úřady žádosti zamítají. Jak ale upozorňují odborníci, tento postup je nesprávný. 

Není možné po telefonu například ukládat povinnosti a lhůty k plnění povinností s tím, že případné nesplnění této telefonicky uložené povinnosti a lhůty bude mít pro daňový subjekt jakékoli následky. Povinnosti a lhůty lze ukládat pouze rozhodnutím, které musí správce daně doručit daňovému subjektu zákonem stanoveným způsobem. Telefonicky ani prostřednictvím emailu však rozhodnutí doručovat nelze, upozornil advokát Jiří Matzner. 

Odborníci se shodují, že pokud mají úřady pochybnost, mají zahájit kontrolu. Žadatelům, kterým byla po neformální komunikaci s finančním úřadem žádost zamítnuta, doporučují, aby ji podali znovu.Prakticky každá činnost může být zasažena vládními opatřeními a správce daně by to měl u jednotlivých poplatníků zkoumat. V některých případech k tomu zjevně nedošlo. Odeslali jakousi výzvu e-mailem, což bych v odvolání popřel, respektive bych konstatoval, že žádná výzva v souladu s daňovým řádem poplatníkovi doručena nebyla. Samozřejmě by bylo dobré v odůvodnění odvolání podrobněji popsat, proč si myslíme, že poplatník má nárok na bonus a že správce daně jeho žádost prakticky vůbec nezkoumal, doporučil Richard Jahoda ze společnosti Grinex.

Lhůta na podání žádosti či její úpravy je dva měsíce od konce bonusového období, tedy u prvního bonusového období do konce února.

Autor aktuality

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).