Změny u reklamací: Ne vše bude ve prospěch zákazníka

20. 5. 2022

Sdílet

27.6.24 6*/žena, pochybnost, dotaz, otázka, rozčilení Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Vláda předložila novelu, ve které se navrhuje od základu změnit, mimo jiné, zákonnou záruku. Spotřebitelská organizace dTest přichází s varováním, že část vládního návrhu může být vykládána proti zájmům spotřebitelů.

Podle stávajících pravidel prodávající ze zákona garantuje spotřebiteli tzv.
jakost věci při převzetí. Znamená to, že prodávající odpovídá spotřebiteli za to, že prodávaná věc nemá v okamžiku převzetí žádné vady. A to jak vady viditelné, ani vady na první pohled nezřetelné, upozorňuje spotřebitelský server dTest.

Pokud se nějaká vada na věci projeví v průběhu prvních šesti měsíců od převzetí, nastupuje vyvratitelná domněnka, že vada byla na věci už v době jejího převzetí spotřebitelem. Jinak řečeno, je to prodávající, který musí prokázat, že věc byla v době převzetí bezvadná a tzv. zákonnou domněnku vadnosti musí přesvědčivě vyvrátit. 

Tuto domněnku nejlépe prodávající vyvrátí znaleckým nebo servisním
posudkem. Pokud se to prodejci nepodaří, spotřebitel má nárok na opravu, dodání nové věci, odstoupení od smlouvy (vrácení peněz) či slevu. 

Příklad z praxe

Například 1. dubna 2022 si spotřebitel zakoupí vysavač, se kterým po nějakém čase přestane být spokojený, jelikož vysavač nemá takový tah jako v době koupě. Tak ho 12. září 2022 reklamuje. 

Jelikož reklamaci podáváte v prvních šesti měsících od převzetí vysavače, musí vám prodávající přesvědčivě vyvrátit, že věc nebyla vadná už v době, kdy vám ji předal na prodejně či dodal domů. K tomu nestačí jedno strohé vyjádření: Mechanicky poškozeno, uvedla typický příklad reklamace ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Pokud se ukáže, že věc v době jejího převzetí spotřebitelem nebyla vadná, pořád není spotřebitel za současné právní úpravy zcela ztracen. Jestliže vada na věci není v době převzetí, ale teprve se vyskytne kdykoliv poté, nejpozději však do dvou let od převzetí, může spotřebitel věc reklamovat také. Jen se zhorší spotřebitelovo postavení v tom, že vadnost věci prokazuje on. Neplatí tu totiž žádná zákonná domněnka vadnosti. 

Jak bude vypadat reklamace ponovu?

Také podle nových pravidel bude prodejce spotřebiteli garantovat tzv. jakost věci při převzetí. Navíc bude zákonná domněnka vadnosti platit ne šest, ale dvanáct měsíců. Znamená to, že pokud se vada na věci projeví do dvanácti měsíců od převzetí věci spotřebitelem, bude se mít za to, že věc byla vadná už před převzetím. 

V tomto případě se jedná jednoznačně o posun ve prospěch spotřebitele. Zdvojnásobila se doba, během které padá povinnost prokázat bezvadnost věci na podnikatele, zatímco spotřebitel prvních dvanáct měsíců (namísto stávajících šesti) nemusí prokazovat, že je věc opravdu vadná a stačí mu reklamaci uplatnit. 

Spotřebitelský server dTest však poukazuje na situaci, kdy se prodejci povede prokázat, že vada na věci v době převzetí nebyla, ale že se vyskytla teprve poté.

Doteď měl i tak spotřebitel možnost takovou vadu do dvou let reklamovat. Kdyby novela prošla v navrhovaném znění, měl by spotřebitel smůlu. Návrh novely zjednodušeně říká, že pokud není vada na věci už při jejím převzetí, nemůžete ji reklamovat, upozorňuje na závěr Eduarda Hekšová.

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).